لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

آمریکا، کره شمالی را متهم به همکاری اتمی با سوریه کرد


عکس محلی که آمریکا می گوید سوریه به کمک کره شمالی نیروگاه هسته ای بنا کرده بود(عکس:AFP)
عکس محلی که آمریکا می گوید سوریه به کمک کره شمالی نیروگاه هسته ای بنا کرده بود(عکس:AFP)

کاخ سفید آمریکا روز پنجشنبه رسما کره شمالی را متهم کرد که با سوریه همکاری نزدیک اتمی داشته است که این امر می تواند به طور بالقوه ثبات و امنیت جهانی را به خطر اندازد.


هفت ماه پس از اين که اسرائيل نقطه ای در خاک سوريه را بمباران کرد، کاخ سفيد روز پنج شنبه سکوتش را شکست و گفت: کره شمالی به برنامه مخفی اتمی سوريه کمک کرده و تاسیسات نابود شده برای «اهداف صلح آميز نبوده است.»


اين در حالی است که اسرائيل تاکنون به طور رسمی تاييد نکرده است که حمله جنگنده های نظامی اين کشور در پائيز گذشته به سوريه به هدف بمباران تاسيسات اتمی اين کشور بوده است.


عکس های ارائه شده از سوی کاخ سفيد شباهت های زيادی را بين منطقه بمباران شده سوريه و يک مرکز اتمی کره شمالی در يونگ بيون نشان می دهد.

مقامات ارشد اطلاعاتی آمريکا می گویند: «اطمينان کاملی به اين امر دارند که کره شمالی به سوريه کمک کرده و قصد آنها توليد پلوتونيوم بوده است»، اما با اطمينان کامل نگفته اند که اين تاسيسات برای توليد سلاح بوده است، چرا که امکانات نهايی برای توليد سوخت هسته ای در اين مرکز وجود نداشته است.


مسئول مطبوعاتی کاخ سفيد گفت: پنهانکاری سوريه اطمينان ما را که اين فعاليت ها در جهت مصارف صلح آميز نبوده است، بيشتر می کند.


وی اضافه کرد:« رژيم سوريه بايد پيش از آن که جهان فعاليت های هسته ای اش را ممنوع کند، همه چيز را شفاف کند.»


سوریه ادعای همکاری اتمی میان کشور با کره شمالی را رد کرده است.


کاخ سفید همچنین تصاویری از منطقه بمباران شده توسط جنگنده های اسرائیل منتشر کرد که شباهت های زيادی را بين اين مرکز و يک مرکز اتمی کره شمالی در يونگ بيون نشان می دهد.


کاخ سفيد اعلام کرد: آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز در جريان اين اطلاعات قرار گرفته است.


ارتش سوريه بامداد ششم سپتامبر سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که جنگنده های اسراييلی از فراز دريای مديترانه وارد حريم هوایی سوريه شده و در آسمان اين کشور ديوار صوتی را شکسته اند. اما پس از آنکه با آتشبار پدافند هوايی سوريه مواجه شدند، بمب های خود را در منطقه ای غير مسکونی فرو ريختند و از حريم هوايی اين کشور خارج شدند.


اسراييل هرگز به طور رسمی خبر بمباران تاسيسات هسته ای سوريه را تاييد نکرده بود اما بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسبق اسرائيل، در يک مصاحبه تلويزيونی گفته بود: «اهود اولمرت پيش از اين عمليات نظامی، وی را نيز در جريان اين تصميم قرار داد و در خاتمه عمليات موفقيت آميز ارتش اسرائيل نيز وی به اولمرت شادباش گفت.»


يک مقام آمريکايی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته بود که آمريکا از سال ۲۰۰۳ در جريان کمک کره شمالی در برنامه هسته ای سوريه قرار گرفته است.


جوزف بايدن، سناتور دمکرات که رياست کميته روابط خارجی را به عهده دارد، نیز گفت که شواهد نشان می دهد هرگونه توافق با کره شمالی بايد بر مبنای توقف فعاليت ها، شامل تحقيقات وسيع باشد.


XS
SM
MD
LG