لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

حمایت اتحادیه عرب از گفت‌وگوی مخالفان با حکومت سوریه


جالی خالی سوریه در اتحادیه عرب در بغداد
جالی خالی سوریه در اتحادیه عرب در بغداد
رهبران کشورهای عربی روز پنجشنبه در پایان نشست خود در بغداد خواستار آغاز گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه به منظور حل و فصل بحران یک ساله این کشور شدند.

در همین حال بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواستار توقف حمایت خارجی از معترضان برای موفقیت ماموریت کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه شد.

رهبران عرب «نقض جدی حقوق بشر که علیه غیر نظامیان سوری» اعمال می‌شود را محکوم کردند و افزودند: «قتل عام غیر نظامیان در محله بابا عمرو حمص که دستگاه‌های نظامی و امنیتی دولت سوریهمرتکب شده‌اند، می‌تواند جنایت علیه بشریت تلقی شود.» رهبران عرب همچنین با دخالت نظامی خارجی در سوریه مخالفت کردند.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب از دولت و همه طیف‌های اپوزیسیون سوریه خواستند تعاملی مثبت با طرح کوفی عنان برای آغاز گفت‌و‌گوی ملی جدی داشته باشند؛ گفت‌و‌گویی که برپایه طرح صلح اتحادیه عرب و مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد استوار است.

طرح صلح اتحادیه عرب که مجمع عمومی سازمان ملل هم آن را به تصویب رساند، از بشار اسد خواسته اختیارات ریاست جمهوری را به معاون خود واگذار کند؛ معاون رئیس جمهور هم با حضور اپوزیسیون دولت وحدت ملی تشکیل دهد. این دولت وظیفه تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برپایه‌های دموکراتیک را برعهده خواهد داشت.

در حالی که در طرح کوفی عنان کناره گیری بشار اسد قید نشده، اما طرح صلح اتحادیه عرب شامل واگذاری قدرت وی به معاونش است.

بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب همچنین خواستار یکپارچگی تمام طیف‌های اپوزیسیون سوریه برای آغاز گفت‌و‌گوی جدی که به برقراری دموکراسی برپایه خواسته مردم سوریه می‌انجامد، شده است.

رهبران کشورهای عربی همچنین خواستار «توقف همه اعمال خشونت آمیز» در سوریه و «خارج کردن نیروهای مسلح از شهر‌ها و روستا‌ها و بازگرداندن فوری آن‌ها به پایگاه‌هایشان» شده‌اند.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک خود با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه در در پایان نشست بغداد گفت که بحران سوریه بیشترین زمان را در بحث‌های نشست از آن خود کرد. او تاکید کرد که بحران سوریه اکنون وارد مرحله بین‌المللی شده است.

نشست سران اتحادیه عرب به مناقشه فلسطینی-اسرائیلی نیز پرداخت و در بیانیه خود شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن را محکوم کرد. این بیانیه همچنین از دولت سودان اعلام حمایت کرد و با هرگونه دخالت خارجی که ثبات و امنیت این کشور را هدف می‌گیرد، اعلام مخالفت کرد.

استقبال سوریه از طرح کوفی عنان

از سوی دیگر بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت که کشورش برای موفقیت ماموریت کوفی عنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

طرح کوفی عنان شش بند دارد که اعلام آتش بس از سوی طرف‌های درگیر در سوریه، صدور مجوز رساندن کمک‌های انسانی به آسیب دیدگان، آزادی فعالیت رسانه‌ها در سوریه، خارج کردن اسلحه سنگین از مناطق مسکونی و آغاز گفت‌و‌گو میان دولت و معترضان، از آن جمله است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، بشار اسد در پیامی به رهبران مجموعه اقتصادی بریکس که روسیه هم جزو آن است، بر ضرورت قطع کمک کشورهایی که از گروه‌های مسلح حمایت مالی و تجهیزاتی می‌کنند، تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG