لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

وعده پادشاه بحرین برای افزایش قدرت پارلمان


 شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین
شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین
شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، از اعمال اصلاحاتی در قانون اساسی این کشور خبر داد که به موجب آن اختیارات بیشتری به پارلمان داده می‌شود و به این نهاد امکان نظارت به دولت می‌دهد. اپوزیسیون بحرین اما گفته است که این اصلاحات تا رسیدن به دموکراسی مطلوب فاصله زیادی دارد.

پادشاه بحرین که یکشنبه ۱۵ ژانویه در نطقی تلویزیونی سخن می‌گفت، به درگیری‌های شبه روزانه میان نیروهای ضد شورش با معترضان اشاره‌ای نکرد. اکثر معترضان بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند که می‌گویند از سوی حکومت مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

برپایه اصلاحات قانون اساسی وعده داده شده، پارلمان بحرین از امکان استیضاح وزرا و رای عدم اعتماد به وزیران و کابینه برخوردار خواهد بود.

ماه مارس سال گذشته معترضان بحرینی اقدام به تظاهرات خیابانی کردند. آنها میدان مروارید شهر منامه را به عنوان محل تجمع خود برگزیدند. حدود سه هفته بعد نیروهای امنیتی بحرین با یورش به معترضان به حضور خیابانی آنها پایان دادند. در این میان دولت بحرین از نیروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موسوم به «سپر جزیره» برای آرام کردن اوضاع کمک خواست. عربستان سعودی، کویت و امارات عربی متحد، نیروهای نظامی خود را به بحری گسیل کردند. این نیرو‌ها در مرز‌ها و مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند.

منامه چهارم ژانویه ۲۰۱۲
منامه چهارم ژانویه ۲۰۱۲
پادشاه بحرین در سخنرانی خود گفت: «مردم وفادار ما اثبات کردند که با وجود تمام حوادث و نا‌آرامی‌ها، عزم خود را برای اجرای اصلاحات جزم کرده‌اند. امروز ما راه اصلاحات را صادقانه و با عزم و اراده دنبال خواهیم کرد.»

او همچنین افزود: «تاکید می‌کنم که دموکراسی تنها متن و قانون نیست. دموکراسی فرهنگ، پایبندی به قانون و احترام به حقوق بشر نیز هست.»

حمد بن عیسی آل خلیفه ادامه داد: «از تمام اقشار جامعه، از قبیله‌ها گرفته تا خانواد‌ها، می‌خواهیم که از فرزندان خود بخواهند به قانون پایبند باشند و مسئولیت‌های خود را در این خصوص پذیرا باشند.»

جمعیت وفاق، بزرگ‌ترین حزب شیعه بحرینی، از جلسات گفت‌و‌گوی ملی کنار کشید. این حزب اعلام کرده که جلسات گفت‌و‌گو صوری است و گروه‌های شرکت کننده بر پایه جایگاه‌شان در جامعه انتخاب نشده‌اند. اکثر ساکنان بحرین شیعه مذهب هستند اما اقلیت سنی مذهب در این کشور حکومت می‌کند.

حمد بن خلیفه بن سلمان آل خلیفه یکی از اعضای خانواه حاکم، ریاست دولت بحرین را از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ در دست دارد.

فعالان معترض بحرینی در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی، خشم خود را از سخنان پادشاه این کشور ابراز کردند، به ویژه اینکه این سخنرانی پس از نا‌آرامی‌های چند هفته اخیر ایراد شده است.

چهارشنبه گذشته جنازه یک جوان ۲۴ ساله شیعه پس از آنکه برای چند روز ناپدید شده بود، یافت شد. مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرد که آثار شکنجه بر جنازه این جوان دیده می‌شد. وزارت کشور بحرین اما می‌گوید که این جوان غرق شده است.
XS
SM
MD
LG