لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

«هشدار گل به احمدی نژاد درباره حمله آمریکا»


عبدالله گل و محمود احمدی نژاد، روسای جمهوری ترکیه و ایران در یک کنفرانس خبری در استانبول (عکس:AFP)
عبدالله گل و محمود احمدی نژاد، روسای جمهوری ترکیه و ایران در یک کنفرانس خبری در استانبول (عکس:AFP)

روزنامه حريت چاپ ترکيه نوشته است: عبدالله گل، در جريان ديدار محمود احمدی نژاد از این کشور از رییس جمهوری ایران خواسته که تهران بسته پيشنهادی غرب را بپذيرد و نسبت به حمله احتمالی ايالات متحده نيز به او هشدار داده است.


روزنامه حريت در شماره روز شنبه خود نوشت روز پنجشنبه دو رییس جمهوری درباره مناقشه هسته ای ايران و مناسبات دو جانبه رايزنی کردند.


اين روزنامه می افزايد: عبدالله گل به محمود احمدی نژاد گفته است: «ما از آخرين بسته (مشوق ها) که از سوی پنج عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان ارائه شده است، استقبال و پشتيبانی می کنيم. ما اين (بسته) را همچون پنجره يک فرصت می دانيم. شما بهتر است اين بسته را بپذيريد و بر توسعه اقتصادی کشورتان تمرکز کنيد.»


  • حريت می نويسد رييس جمهوری ترکيه به محمود احمدی نژاد گفته است که نبايد به اظهارات صلح طلبانه باراک اوباما، کانديدای دموکرات ها در رياست جمهوری آينده آمريکا، دل ببندد.

روزنامه حريت در ادامه می نويسد رييس جمهوری ترکيه به همتای ايرانی خود گفته است که رواج گمانی زنی هايی که از حمله ايالات متحده به ايران حکايت دارد، زيبنده نيست.


به نوشته اين روزنامه عبدالله گل با هشدار نسبت به اقدام نظامی واشنگتن به محمود احمدی نژاد گفته است: «جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، می تواند به کشور شما درست پيش از ترک دفترش حمله کند. اين حمله می تواند به کشور و مردم شما و نيز منطقه آسيب جدی برساند.»


حريت می نويسد: رييس جمهوری ترکيه به رييس جمهوری ايران همچنين گفته است که نبايد به اظهارات صلح طلبانه باراک اوباما، کانديدای دموکرات ها در رياست جمهوری آينده آمريکا، دل ببندد.


اين روزنامه در ادامه می آورد که محمود احمدی نژاد در پاسخ گفته است : برنامه ايران کاملا صلح آميز است و ايران غنی سازی اورانيوم را «متوقف» نمی کند که عبدالله گل نيز می گويد می توان به جای «توقف» از واژه ديگری استفاده کرد.


در جريان سفر محمود احمدی نژاد به ترکيه، چندين سند همکاری ميان دو کشور بسته شد اما تهران و آنکارا بر سر قرارداد چند ميليارد دلاری صدور گاز به ترکيه به توافق نرسيدند.


واشنگتن روز چهارشنبه به ترکيه نسبت به امضای قرارداد گازی با تهران هشدار داد و آن را بر خلاف اقدامات ديپلماتيک برای متوقف کردن برنامه هسته ای ايران عنوان کرد. اگر اين قرارداد به امضا می رسيد صادرات کنونی گاز ايران به ترکيه افزايش می يافت.


بصير آتالای، وزير کشور ترکيه، پس از آن که دو کشور نتوانستند بر سر اين قرارداد به توافق برسند، تنها به ذکر اين که «مشکلاتی» بر سر عقد قرارداد وجود دارد، اکتفا کرد.


ايالات متحده همچنين با طرح های ترکيه برای سرمايه گذاری در ميدان پارس جنوبی و همچنین صادرات گاز ايران از راه خط لوله ترکيه به اروپا مخالف است.


پس از به قدرت رسيدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲، مناسبات تهران_آنکارا ارتقا يافته است.


XS
SM
MD
LG