لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

ايران و ترکيه بر سر قرارداد گازی به توافق نرسیدند


محمود احمدی نژاد با عبدالله گل در استانبول دیدار کرد. (عکس از: AFP )
محمود احمدی نژاد با عبدالله گل در استانبول دیدار کرد. (عکس از: AFP )

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، و عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه، از دستيابی به توافقی بر سر قرارداد گازی و مشارکت در پروژه پارس جنوبی باز ماندند.


در بيانيه مشترکی که پس از ديدار روسای جمهوری ايران و ترکيه در استانبول منتشر شد، دو کشور بر ادامه مذاکرات بر سر همکاری ها در بخش انرژی تاکيد کردند.


به گزارش رويترز، عبدالله گل و رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، به دليل دعوت از محمود احمدی نژاد برای سفر به ترکیه مورد انتقاد قرار گرفته اند.


يک مقام آگاه در دفتر رجب طيب اردوغان پيشتر به خبر گزاری رويترز گفته بود: به رغم در خواست های ايران برای امضا قرارداد گازی بين دوکشور، احتمالا در جريان سفر دو روزه آقای احمدی نژاد توافق در اين زمينه صورت نخواهد گرفت.


اين مقام آگاه گفته بود: اختلاف نظر دو طرف بر سر بهای گاز صادراتی و شرايط سرمايه گذاری همچنان باقی است.پس از روسيه، ايران مهم ترين صادر کننده گاز به ترکيه محسوب می شود.


رسانه ها دو هفته پيش از توافق اوليه ترکيه برای سرمايه گذاری سه ميليارد و نيم دلاری به منظور توليد گاز در ميدان پارس جنوبی خبر داده بودند اين در حالی است که به نظر می رسد که ترکيه با ترديد هايی در اين زمينه مواجه شده است.


تحلیگران می گویند مقامات ترکیه نگران تحریم های احتمالی آمریکا علیه شرکت هایی است که ممکن است با ایران همکاری کنند.


سفر نمادین


در همین حال، تحليگران ترک می گويند سفر اخير آقای احمدی نژاد به ترکيه بيشتر جنبه نمادين دارد.


عارف کسکين، تحليگر مرکز مطالعات استراتژيک اروپا، به سی ان ان ترک گفته است: «سفر محمود احمدی نژاد جنبه نمادين دارد . به اين وسيله ايران به جهان اين پيام را خواهد داد که غير ممکن است ايران را منزوی کنيد».


در ايران نيز محسن امين زاد، معاون سابق وزير امور خارجه ايران در زمان محمد خاتمی، از سفر آقای احمدی انتقاد کرده بود و گفته بود رييس جمهوری ايران برای تدارک اين سفر پذيرفته است تا سطح ديدار خود از ترکيه را از يک سفر رسمی به يک سفر توريستی تقليل دهد.


سفر آقای احمدی نژاد استانبول، اولین سفر وی به ترکیه از زمان عهده دار شدن سمت ریاست جمهوری است.


در سفر آقای احمدی نژاد به ترکيه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه، پرويز فتاح ، وزير نيرو، غلامحسين نوذری، وزير نفت و اسفنديار رحيم مشايی، رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، وی را همراهی می کنند.


برنامه هسته ای


در همين حال ، مقامات ترکيه پيشتر اعلام کرده بودند که حاضرند برای کاهش بحران هسته ای ایران میانجیگری کنند.


ترکيه ماه گذشته به محلی برای رايزنی مقام های آمريکايی و ايرانی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تبديل شده بود و آنکارا اعلام کرده مايل است تا در اين زمينه نقش ميانجی را ايفاء کند.


عارف کسکين در این زمینه گفته است: تلاش های ترکیه در خصوص بحران هسته ای ایران به حل آن معطوف نخواهد بود بلکه آنکارا خواهد کوشید تا به نوعی به مهار بحران کمک کند.


XS
SM
MD
LG