لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

مهمانپرست: سرکوزی به دنبال بهانه‌‌ای برای فشار به ایران است


سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات رئیس جمهوری فرانسه را که در آن تهران را به تلاش برای دستیابی به بمب اتم متهم کرده بود، «ادعاهای واهی» خوانده و آن را «مردود» دانست.

نیکولا سرکوزی، روز جمعه، در جمع دیپلمات‌های فرانسوی در پاریس، از کشورهای جهان و به ویژه روسیه و چین خواست،با اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، از یک جنگ ویرانگر در منطقه جلوگیری کنند.

نیکولا سرکوزی گفت: «فرصت محدود است. فرانسه هر کاری بتواند می‌کند تا از مداخله نظامی پرهیز شود، اما تنها یک راه برای پرهیز از این مداخله نظامی است: تحریم‌های سخت‌‌تر و قاطع‌تر.»

رئیس جمهور فرانسه تصریح کرد: «آنهایی که نمی‌خواهند این تحریم‌ها را علیه رژیمی به اجرا درآورند که کشورش را با دنبال کردن سلاح اتمی به سوی فاجعه می‌برد، در قبال خطر ویرانی جنگ مسئول خواهند بود.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای، با ابراز «تعجب از اظهارات» نیکولا سرکوزی، این گفته‌ها را «غیر مستند و بدور از واقعیت» دانست و گفت تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «همکاری‌های مستمر و نزدیک» دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «ظاهرا رئیس جمهوری فرانسه، با طرح ادعاهای واهی به دنبال بهانه‌ای برای ایجاد فشار روی ملت ایران از طریق اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه است، اما باید دانست این گونه تلاش‌ها برای افکار عمومی دنیا کاملا شناخته شده و مردود می‌باشد.»

رئیس جمهور فرانسه در بخشی دیگری از سخنرانی خود گفته بود: «من به دوستان چینی و روس خود می‌گویم: ما را برای تضمین صلح در جهان یاری کنید ... ما بی‌تردید به شما نیاز داریم.»

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد: «مداخله نظامی مسئله را حل نمی‌کند اما به جنگ و هرج و مرج در خاورمیانه و چه بسا همه جهان بینجامد.»

رامین مهمانپرست در بیانیه خود تحریم‌ ایران را «اشتباه» دانست و اظهار داشت راه دست یافتن به «تفاهم»، گفت‌وگو و همکاری است.

فرانسه در ماه‌های اخیر در خط مقدم کشورهایی بوده که به دنبال تحریم‌‌های بیشتر و از جمله تحریم نفت و بانک مرکزی ایران هستند.

روز پنجشنبه دیپلمات‌های اروپایی گفتند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحریم بانک مرکزی ایران به توافق رسیده‌اند؛ به گفته این دیپلمات‌ها، برپایه این توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت گزینشی می‌توانند دارایی‌هایی را گمان می‌رود به برنامه هسته‌ای ایران ربط دارد، مسدود کنند. پیش از این ایالات متحده و بریتانیا نیز بانک مرکزی ایران را تحریم کرده بودند.
XS
SM
MD
LG