لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

تظاهرات صد‌ها هزار نفر در مصر در اعتراض به نامزدی چهره‌های نظام مبارک


میدان التحریر روز جمعه
میدان التحریر روز جمعه
صد‌ها هزار مصری ظهر جمعه ۲۵ فروردین ماه به دعوت گروه‌های اسلامگرای اخوان‌المسلمین و حزب سلفی نور، در میدان التحریر قاهره با شعار «حمایت از انقلاب» تظاهرات کردند.

به گفته دعوت‌کنندگان هدف از این تظاهرات مقابله با تلاش‌هایی است که سعی دارد انقلاب مصر را به بن‌بست برساند.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که میدان‌التحریر مملو از جمعیت شده و شرکت‌کنندگان از مساجد اصلی قاهره و جیزه پس از نماز جمعه به میدان رسیدند.

تظاهر کنندگان علیه چهره‌های نظام حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر شعار دادند و فریاد زدند: «نه شفیق و نه سلیمان». «سلیمان جای تو در زندان است»، «مرگ بر قاتل انقلابی‌ها» و «سرنگون باد نامزد نظامیان» از دیگر شعارهای تظاهرکنندگان میدان‌التحریر است.

اشاره آنها به احمد شفیق آخرین نخست‌وزیر نظام مبارک و عمر سلیمان معاون حسنی مبارک و رئیس پیشین سازمان اطلاعات مصر را که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

در جریان سرکوب تظاهرات اعتراض‌آمیز توسط نیروهای دولت مبارک در روزهای انقلاب مصر، صد‌ها نفر کشته و زخمی شدند. نظام حسنی مبارک اوایل سال گذشته میلادی در انقلابی مردمی سرنگون شد.

صفوت حجازی خطیب نماز جمعه در میدان‌التحریر نیز در سخنان خود خواستار محاکمه عمر سلیمان به اتهام مشارکت در قتل تظاهرکنندگان در جریان انقلاب مصر شد. او همچنین از دیگر گروه‌های سیاسی که از مشارکت در تظاهرات امتناع کرده بودند، خواست جمعه آینده با هدف «حمایت از انقلاب» در تظاهرات دیگری که قرار است بار دیگر در میدان‌التحریر برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده است که شماری از نمایندگان پارلمان مصر از گروه اخوان‌المسلمین و حزب سلفی نور در تظاهرات حضور داشتند.

در شهر اسکندریه نیز ده‌ها هزار نفر در محوطه مسجد القائد ابراهیم تظاهرات مشابهی برگزار کردند.

قانون انزوای سیاسی

این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که پارلمان مصر پنجشنبه قانونی را با هدف جلوگیری از مشارکت سیاسی چهره‌های نظام حسنی مبارک تصویب کرد.

برپایه این مصوبه هر شخصی که در ۱۰سال گذشته سمت بلند پایه‌ای در نظام حسنی مبارک داشت، حق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. از میان سمت‌ها، ریاست جمهوری، معاون ریاست جمهوری، نخست وزیری، ریاست حزب ملی حاکم در دوره مبارک، دبیرکلی یا عضویت در دبیرخانه و دفتر سیاسی این حزب ذکر شده است.

پارلمان مصر این مصوبه را برای تصویب نهایی به شورای عالی نیروهای مسلح که از زمان سرنگونی مبارک اداره موقت کشور را برعهده گرفته، ارجاع داد.

سلیمان: اخوان المسلمین انقلاب را ربوده است

از سویی روزنامه مصری الاهرام به نقل از عمر سلیمان نقل کرده که گفته است: «من مطمئن هستم که ما مسیر خود را ادامه خواهیم داد و این قانون کشور را ویران خواهد ساخت به ویژه اینکه باعث می‌شود اخوان المسلمین کنترل همه چیز را در دست گیرند.»

او افزوده است: «اخوان المسلمین انقلاب را از جوانان ربوده است. آنها کینه شدیدی دارند و می‌خواهند با انتقام کشور را به آتش بکشند.»

سلیمان اظهار داشته است: «همانطور که دیدیم اخوان المسلمین آموزش دیده و مسلح هستند و ده‌ها پاسگاه پلیس و اداره عمومی را به آتش کشیدند.»

اشاره سلیمان به آتش کشیده شدن ده‌ها پاسگاه پلیس، دفا‌تر حزب ملی حاکم و دفا‌تر شوراهای محلی در جریان انقلاب است. انقلابیون مصری می‌گویند عاملان این حوادث لباس شخصی‌های وابسته به نظام مبارک هستند که برای به خشونت کشاندن انقلاب دست به این اقدام می‌زدند.
XS
SM
MD
LG