لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

سعید جلیلی برای مذاکره با گروه ۱+۵ وارد ژنو شد


‌سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، بعد از ظهر یکشنبه در راس هیاتی برای گفت‌وگو با گروه ۱+۵ وارد شهر ژنو شد.

قرار است روز دوشنبه در گفت‌وگوهای دو روزه ژنو، مذاکرات هسته‌ای با گروه‌ ۱+۵ پس از یک وقفه بیش از یک ساله، آغاز شود.

برپایه گزارش‌های منتشر شده در این سفر ابوالفضل ظهره‌وند و علی باقری معاونین شورای عالی امنیت ملی و علی آهنی معاون اروپای وزارت خارجه و سفیر سایق ایران در فرانسه، سعید جلیلی را همراهی می‌کنند.

یک روز به از سرگیری این مذاکرات، ایران اعلام کرد، که توانسته است برای نخستین بار در داخل کشور از سنگ معدن اورانیوم، «کیک زرد» تولید کند؛ خبری که با واکنش منفی ایالات متحده روبرو شد.

علی‌اکبر صالحی در پیامی گفت: «امروز با ارسال نخستین محموله کیک زرد تولید شده در مجتمعِ گچین بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان، گامی دیگر در راستای تأمینِ نیازهای اساسی صنعت هسته‌ای، با قدرت برداشته شد.»

کیک زرد، ماده اولیه برای تهیه هگزا فلوراید اورانیوم (یو اف شش) است که برای غنی‌سازی به سانتریفیوژ خورانده می‌شود.

در واکنش به این خبر، سخنگوی کاخ سفید تولید کیک زرد را باعث ایجاد «نگرانی‌های بیشتر» دانست.

در عین حال، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به تحریم بودن ایران در مورد واردات مواد هسته‌ای، تولید کیک زرد در داخل را خبری «غیر منتظره» ندانست.

مایک هامر، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت، این اقدام پرسش‌های بیشتری را در مورد «نیت ایران» برمی‌انگیزاند و موجب «نگرانی‌های بیشتر ‌می‌شود؛ آن هم در زمانی که ایران نیازد دارد به نگرانی‌های جامعه جهانی بپردازد.»

برپایه گزارش‌ها منتشر شده، ایران در دهه ۱۹۷۰ از آفریقای جنوبی ۶۰۰ تن کیک زرد خریداری کرد و تاکنون از همان منبع برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کرده است.

روز یکشنبه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اعلام کرد با تولید کیک زرد، ایران در چرخه سوخت به خودکفایی رسیده است.

گروه ۱+۵ که قرار است، روز دوشنبه با تهران به گفت‌وگو بنشیند، از ایران بارها خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد. این خواسته در شش قطعنامه شورای امنیت، بازتاب یافته است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که هدف نهایی‌اش از غنی‌سازی اورانیوم، ساخت سلاح‌ هسته‌ای است.

با این حال در یک اظهار نظر کم سابقه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای ۱+۵، در مصاحبه با بی بی سی گفت، اگر تهران اعتماد را به جامعه جهانی بازگرداند، می‌تواند درآینده در داخل کشور غنی‌سازی انجام دهد.

هیلاری کلینتون، همچنین در کنفرانس امنیتی منامه روز جمعه، خطاب به هیات ایرانی حاضر در نشست گفت امیدوار است ایران با «حسن نیت» در این مذاکرات شرکت کند.

وی همچنین تاکید کرد که پیشنهاد باراک اوباما برای حل‌وفصل مسائل دو کشور همچنان به قوت خود باقی و به عهده ایران است که دست به انتخاب بزند.
XS
SM
MD
LG