لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

احمدی‌نژاد: در هر گفت‌وگویی با غرب حرف ملت ایران بر کرسی می‌نشیند


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در آستانه ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ که قرار است روز دوشنبه آغاز شود گفت که در هر موضوعی که ایران با قدرت‌های بزرگ مذاکره کند «آن چیزی که بر کرسی می‌نشیند حرف ملت ایران است».

وی با این وجود خطاب به کشورهای طرف مذاکره ایران افزود که «این یک فرصت استثنایی برای شماست و ما امیدواریم که آنقدر سران غربی سر عقل آمده باشند که از این فرصت به خوبی استفاده کنند و به راحتی آن را از دست ندهند.»

وی در ادامه گفت که «ما آماده‌ایم بر پایه احترام، منطق و طبق قانون گفت‌وگو کنیم.»

گفت‌وگوهای ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، سرانجام پس از بیش از یک سال وقفه، روز دوشنبه در شهر ژنو از سر گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد که روز شنبه در همایش روز خانواده سخن می‌گفت در مورد قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل و قدرت‌های غربی علیه ایران و ارتباط آن با زمان ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت: «صد تا مثل شما قادر نیست که تلنگری به اقتصاد ایران وارد کند. شش ماه از این موضوع گذشته و اکنون بار دیگر آنها بحث مذاکره را مطرح می‌کنند.»
محمود احمدی‌نژاد در مورد زمان مذاکرات و تحریم‌ها گفت: ای کاش می‌گذاشتند سه، چهار ماه دیگر می‌گذشت که آنها به طور کامل بفهمند که تصمیمات آنها اثری ندارد.

وی افزود: «ولی ای کاش می‌گذاشتند سه، چهار ماه دیگر می‌گذشت که آنها به طور کامل بفهمند که تصمیمات آنها اثری ندارد و معلوم شود این قطعنامه‌ها برای ملت ایران پشیزی ارزشی ندارد، آنها از این اقدامات و قطعنامه‌ها ضرر کردند.»

از مهرماه سال ۱۳۸۸ که آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ انجام شد به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تحریمی چهارم خود را علیه ایران تصویب کرده و ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه تهران اعمال کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنرانی روز شنبه خود در مورد قدرت‌های غربی گفت که «آنها دارند خود را منزوی می‌کنند، امروز جریان عظیم حرکت عمومی ملت‌ها در همان مسیری است که ملت ایران در آن پیشگام است و اگر آنها می‌خواهند در آینده نزدیک مدیریت جهانی نقش داشته باشند و با ملت‌ها باشند.»

رئیس دولت دهم در سخنان خود تأکید زیادی بر موضوع «دوستی و دشمنی» کرد و به قدرت‌های غربی گفت که «دست از دشمنی بردارید» و در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای افزود که «اگر از روی دوستی می‌خواهید مذاکره کنید ... باید ما از مواضع شما بفهمیم که می‌خواهید دوستی کنید». وی در ادامه خطاب به طرف مذاکره هسته‌ای هشدار داد که «اگر می‌خواهید از روی دشمنی مذاکره کنید، ملت ایران خوب بلد است که با دشمنان خود چگونه مذاکره کند.»

محمود احمدی‌نژاد در ادامه تأکیدهای پیشین خود در مورد «حقوق مسلم هسته‌ای» ایران گفت «پیام داده‌اند که بیایید مسائل را حل و فصل کنیم ما به آنها می‌گوییم ما در مورد حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کنیم، حق مسلم یک ملت مثل استقلال یک کشور است و قابل مذاکره نیست.»

در همین راستا، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی در ایران همین موضع را تکرار کرده و گفت: «حقوق (هسته‌ای) ایران قابل مذاکره نیست و به این خاطر، هم‌چون دور پیشین گفت‌وگوها، این موضوع نمی‌تواند (در ژنو) موضوع گفت‌وگو باشد.»
«اگر می‌خواهید از روی دشمنی مذاکره کنید، ملت ایران خوب بلد است که با دشمنان خود چگونه مذاکره کند.»

سعید جلیلی که دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز هست از آمادگی ایران برای همکاری با قدرت‌های جهانی برای حل و فصل چالش‌های سیاسی جهان سخن گفت.

گروه ۱+۵ تاکنون تأکید کرده است که حل مناقشه هسته‌ای با ایران در دستور کار مذاکرات این گروه با نمایندگان جمهوری اسلامی است.

سعید جلیلی قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو با نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، ایالات متحده و آلمان مذاکره کند و ریاست گروه طرف مذاکره ایران را کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بر عهده خواهد داشت.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه به هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست امنیتی منامه گفت امیدوار است تهران با «حسن نیت» با گروه ۱+۵ درباره برنامه‌ هسته‌ای خود به گفت‌وگو بنشیند. وی همچنین تأکید کرد پیشنهاد باراک اوباما برای همکاری با ایران هم‌چنان به قوت خود باقی است.

هیلاری کلینتون که در سخنرانی خود در منامه، بر حق ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرده بود، علاوه بر آن در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز گفت که در صورت اعتمادسازی، ایران می‌تواند در آینده به غنی‌سازی اورانیوم هم بپردازد.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران روز شنبه در نشست امنیتی بحرین اظهارات هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود در مورد حق ایران از برخورداری انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را «یک گام به پیش» توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG