لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

«گذشت زمان در پرونده اتمی ایران به نفع آمریکا نیست»


زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل
زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل

زلمای خلیلزاد، نماينده آمريکا در سازمان ملل گفت که در مجادله آمريکا و ايران بر سر برنامه هسته ای ايران، گذشت زمان به نفع آمريکا نيست.


آقای خلیلزاد روز دوشنبه در گفت و گو با روزنامه فرانسوی فيگارو، گفت آزمايش نوع جديد سانتريفوژها، ايران را به دستيابی به موادی که برای ساخت سلاح هسته ای نياز دارد، نزديک تر می کند.


آقای خليلزاد اضافه کرد:«از منظراصلی گذشت زمان به نفع ما نيست. ايرانی ها حال قصد دارند نوع جديدی از سانتريفوژها را توسعه دهند که در اين صورت به اورانيوم غنی شده بهتری دست خواهند يافت.»


آمريکا، بريتانيا و فرانسه، تلاش دارند در قبال عدم پذيرش جمهوری اسلامی برای متوقف کردن غنی سازی اورانيوم، دور سوم تحريم ها عليه ايران را در شورای امنيت تصویب کنند.


دولت های غربی واهمه دارند که ايران در حال دستيابی به بمب اتم باشد، اما جمهوری اسلامی می گويد که هدفش از غنی سازی اورانيوم، صلح آميز است و تنها قصد دارد در توليد برق از آن استفاده کند.


  • با توجه به که ايران در گذشته قصد دستيابی به سلاح هسته ای داشته، و با توجه به سياست های ايران، لفاضی های آنها و راوابطشان با گروه های خاص، اجازه دادن به آنها برای دستيابی به سلاح هسته ای بسيار خطرناک است.
  • نماینده آمریکا در سازمان ملل

آقای خليلزاد اضافه کرد:« ما خواسته ايران را برای توسعه برنامه هسته ای جهت توليد برق درک می کنيم و می خواهيم در اين زمينه به اين شکل کمک کنيم که سوخت برای رآکتورها تهيه کنيم، به اين شرط که آنها غنی سازی اورانيوم را متوقف کنند.»


وی گفت:«با توجه به اينکه ايران در گذشته قصد دستيابی به سلاح هسته ای داشته، و با توجه به سياست های ايران، لفاضی های آنها و روابطشان با گروه های خاص، اجازه دادن به آنها برای دستيابی به سلاح هسته ای بسيار خطرناک است.»


«پرونده هسته ای بهانه است»


در همين حال، جواد وعيدی معاون امنيت بين الملل شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی گفت که جهت گيری قطعنامه جديد، هسته ای نيست و جهت گيری سياسی مشخصی دارد.


وی که برنامه هسته ای ايران را «بهانه» خواند، گفت: «اگرغربی ها قطعنامه صادر کنند، اقدامات متناسب با آن انجام خواهيم داد.»


وی که عصر يکشنبه در همايشی با عنوان «پايانی بر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ايران» که از سوی بسيج دانشجويی دانشگاه صنعتی امير کبير برگزار شده بود سخن می گفت، اضافه کرد:« آنها قطعنامه صادر مي کنند به خاطر اينکه به مردم ايران بگويند پيروزی در کار نيست. گزارش جديد البرادعی اثبات اين موضوع است که ابهامات فعاليت های گذشته ما در آژانس از بين رفته است.»


آقای وعیدی گفت:«چهار سال است هر گزارشی که از آژانس در مي آيد پر از اتهامات است و در اين گزارش برای نخستين بار، آژانس اعلام می کند که ايران به همه سوالات پاسخ داده است.»


وی در اين باره که چرا به مردم گفته می شود پرونده هسته ای ايران بسته شده است، گفت: «به مردم دروغ گفته نشده است. اين گزارش نشان از حقانيت و صلح آميز بودن برنامه های هسته ای ايران دارد و اين يک دستاورد و يک پيروزی بزرگ است.»


آقای وعيدی با اشاره به اينکه «امروز آنها به ما نياز دارند»، گفت:« اگر به خيال آنها ما تا ديروز روی صندلی متهم نشسته بوديم و آنها مدام از ما سوال مي کردند، امروز، ما روی صندلی مدعی نشسته و مدعی هستيم که بعد از آن همه همکاری سازنده و مثبت با آژانس در سال های متمادی، اکنون شما بايد اعتماد ما را جلب کنيد و به وعده های خود عمل کنيد.»


وی در مورد آنچه آن را سکوت اخير خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه در باره پرونده هسته ای ايران خواند، گفت:« اگر آقای سولانا سکوت کرده به دليل است که ديگر حرفی برای گفتن ندارد و شوکه شده است.»


XS
SM
MD
LG