لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

قرقیزستان: آمریکا نباید از پایگاه مناس برای حمله به ایران استفاده کند


پایگاه هوایی مناس در قرقیزستان
پایگاه هوایی مناس در قرقیزستان
آلمازبک آتامبایف، رئیس جمهور قرقیزستان، با ابراز نگرانی از پیامدهای درگیری احتمالی آمریکا و ایران برای کشورش، گفت که ایالات متحده نباید از پایگاه هوایی مناس برای حمله به ایران استفاده کند.

آلمازبک آتامبایف، که برای یک دیدار دو روزه در روسیه به سر می‌برد، در مصاحبه با صدای روسیه تصریح کرد: «از پایگاه هوایی قرقیزستان نباید برای حمله به ایران استفاده شود. به همین دلیل است که ما می‌گوییم پس از سال ۲۰۱۴ نباید هیچ نیروی نظامی خارجی در هیچ پایگاهی و از جمله فرودگاه مناس ... حضور داشته باشد.»

رییس جمهوری قرقیزستان اظهار داشت که پایگاه هوایی مناس از سال ۲۰۱۴ به یک فرودگاه غیرنظامی تغییر کاربری خواهد داد.

آلمازبک آتامبایف افزود: «تصمیم به خروج نیروهای نظامی خارجی از فرودگاه مناس به خاطر نگرانی در مورد امنیت پایتخت قرقیزستان و ساکنانش گرفته شده است.»

رییس جمهوری قرقیزستان به خبرنگاران در مسکو گفت به مقام‌های آمریکایی بارها گفته است که از پایگاه مناس «نمی‌توان فراتر از اختیارات داده شده که همان پشتیبانی عملیات در افغانستان است استفاده شود.»

آتامبایف گفت: «به این وضعیت آمریکا و ایران نگاه کنید. ایران موشک‌هایی دارد که می‌تواند هدف‌هایی را هزاران کیلومتر آن طرف‌تر بزند. ایرانی‌ها ممکن است مناس را بزنند اما اگر موشک‌ها خطا رفت چه می‌شود؟»

اظهارات رئیس جمهوری قرقیزستان در حالی است که روز چهارشنبه، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تصریح کرده بود که آمریکا ممکن است از پایگاه هوایی مناس برای حمله به ایران استفاده کند. با این حال مایکل مک فاول، سفیر آمریکا در مسکو، این احتمال را رد کرده بود.

در هفته‌های اخیر مقام‌های بلندپایه روس نسبت به حمله اسرائیل و آمریکا به ایران هشدار داده و پیامده‌های آن را فاجعه‌ بار دانسته‌اند.

روز جمعه ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، اظهار داشت که کشورهای غربی تحت لوای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران به دنبال تغییر رژیم در تهران هستند.

وزارت دفاع روسیه هم به تازگی مرکزی بررسی اوضاع ایران و خاورمیانه تاسیس کرده است.

در بهمن ماه امسال نیکولای ماکروف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه گفته بود که کشورهای غربی احتمالا تا تابستان امسال درباره نحوه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران تصمیم می‌گیرند.
XS
SM
MD
LG