لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

بار دیگر رکورد قیمت نفت در جهان شکسته شد


قيمت نفت خام در بازارهای نيويورک در روز جمعه برای ساعاتی به ۱۰۳ دلار و نيم برای هر بشکه رسيد و رکورد قیمت نفت در طول تاریخ شکسته شد.


بر اساس گفته تاجران، روز جمعه قيمت طلا هم به ۹۷۶ دلار و ۳۲ سنت برای هر اونس رسيد که تاکنون سابقه نداشته است.


بر اساس گفته اين کارشناسان، اين رکوردها بر اثر کاهش قيمت دلار به ثبت رسيده اند، اما ناظران گفتند که اين قيمت ها دوام نداشته و پائين آمده اند.


پس از ثبت رکورد برای قيمت نفت، بهای آن برای تحويل در ماه اوريل در پايان روز به قيمت ۱۰۱ دلار و ۹۶ سنت رسيد که نسبت به قيمت بسته شده شب قبل، ۶۳ درصد کاهش داشت.


کاهش قيمت دلار ، موجب افزايش ارزش ديگر ارزها شده و در نتيجه، خريد اقلامی چون نفت و طلا برای خريداران ارزان تر می شود و همين باعث افزايش قيمت آنها در بازارهای جهانی می شود.



کارشناسان، دلار ضعيف، تنش های منطقه ای و افزايش تقاضا برای نفت اوپک را عامل بالا رفتن قيمت نفت می دانند و در آينده قيمت بالاتری را برای آن پيش بينی می کنند.

کارشناسان، دلار ضعيف، تنش های منطقه ای و افزايش تقاضا برای نفت اوپک را عامل بالا رفتن قيمت نفت می دانند و در آينده قيمت بالاتری را برای آن پيش بينی می کنند.


ايران و ونزوئلا که از اعضای کليدی اوپک هستند، خواستار کاهش سقف توليد اوپک شده اند که اين امر به گمان کارشناسان در به ثبت رسيدن رکورد قيمت نفت موثر بوده است.


«اوپک سطح توليدات خود را تغيير نمی دهد»


شوکری قانم، کفيل وزير نفت ليبی که از مهمترين توليد کنندگان اوپک محسوب می شود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که اگر قيمت نفت حول و حوش صد دلار بماند، بعيد است اوپک در جلسه هفته آينده خود سطح توليدات خود را تغيير دهد.


آقای قانم درباره جلسه روز چهارشنبه هفته آينده اوپک در وين گفت: «فکر می کنم اگر قيمت نفت در اين سطح بماند، ما هيچ کاری نخواهيم کرد.»


آقای قانم که رئيس شرکت ملی نفت ليبی است و در سطح وزير نفت عمل مي کند، گفت که انتظار دارد قيمت نفت حول و حوش صد دلار باقی بماند.


۱۳ کشور عضو اوپک، روز چهارشنبه درباره تجديد نظر کردن درباره سقف توليد خود که در حال حاضر به جز عراق، ۲۹ ميليون و۶۷۰ هزار بشکه در روز است، تصمیم گیری کنند.


اوپک نگران است که با پايان زمستان و رکود در اقتصاد آمريکا، در فصل آتی تقاضای نفت کاهش پيدا کند.


در آخرين نشست اوپک در يکم فوريه،، ايران و ونزوئلا، دو عضو کليدی اين سازمان گفتند که خواستار کاهش سقف توليد اوپک هستند تا بازار اشباع نشود و قيمت نفت سقوط نکند.


XS
SM
MD
LG