لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

قیمت سرسام آور برنج و نگرانی های تازه


برای اولين بار در هفته گذشته ، قيمت برنج به ۱۰۰۰ دلار برای هر تن رسيد
برای اولين بار در هفته گذشته ، قيمت برنج به ۱۰۰۰ دلار برای هر تن رسيد

تاکنون بيشتر توجهات معطوف به قيمت فزاينده گندم بوده که در سال گذشته دو برابر شده است، اما نگرانی جديد امروز، قيمت سرسام آور برنج است که برای اولين بار به ۱۰۰۰ دلار در هر تن رسيد.


اين نگرانی بيشتر به اين دليل است که ۳ ميليارد نفر يعنی نصف جمعيت کره زمين، در دنيا از برنج به عنوان مهمترين ماده غذايی روزانه استفاده می کنند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، برای اولين بار در هفته گذشته ، قيمت برنج به ۱۰۰۰ دلار برای هر تن رسيد و پيش بينی می شود اين افزايش قيمت ادامه پيدا کند، چرا که توليد کنند گان عمده برنج از جمله تايلند و ويتنام به احتکار اين ماده غذايی ادامه می دهند.


آنچه که تحليلگران را نگران کرده اين است که برنج يکی از اصلی ترين مواد غذايی در کشورهای آسيايی است. خانواده هايی که برایِ فراهم کردن غذا مشکل دارند، می توانند گوشت يا ميوه را از سبد غذايی خود حذف کنند، اما اگر نتوانند برنج تهيه کنند، به قول مجله اکونوميست، «فاجعه» رخ خواهد داد.


شرایط آسیا هنوز وخیم نیست، اما قیمت های گزاف غذا برای قاره ای که بیش از یک میلیارد نفر آن با روزانه کمتر از دو دلار زندگی می کنند، یک تهدید بزرگ است.

اين افزايش قيمت در حالی است که تنها چهار ماه از آغاز سال ۲۰۰۸ ميلادی گذشته است و قيمت برنج در اين مدت کوتاه ، دو برابر شده است.


پيش بينی می شود با ادامه روند قحطی، اعتراضات در کشورهای در حال توسعه شدت بگيرد.


بنگلادش که ۱۳۰ ميليون نفر جمعيتش بر برنج به عنوان اصلی ترين ماده غذايی اتکا می کنند، در هفته گذشته نتوانست برنج خريداری کند.


همچنين فيليپين به عنوان بزرگترين وارد کننده برنج نيز تنها توانست يک سوم مايحتاج خود را فراهم کند.


تحليلگران پيش بينی می کنند که ساير کشورهای وارد کننده برنج مانند ايران، اندونزی و بسياری از کشورهای آفريقايی نيز با مشکل مواجه خواهند شد.


اين معضل آنچنان اساسی است که دولت فيليپين گروهی را برای مبارزه با احتکار برنج تشکيل داده است.


يک تحليلگر در شرکت بين المللی سرمايه گذاری چين،«جين ما»، به خبرگزاری رويترز گفت: «افزايش قيمت مواد غذايی تبديل به يکی از بزرگترين نگرانی های چين شده است.»


وی افزود:« از آنجا که فقرا بايد حدود ۴۰ درصد از در آمد خود را صرف غذا کنند، قيمت فزاينده غذا، خصوصا قيمت گوشت در چين ، مردم فقير را به شدت تحت تاثير قرار داده است. اين مشکل همچنين تورم را تبديل به موضوعی اساسی و يکی از اولويت های دولت چين کرده است.»


در هائیتی، بر اثر بحران غذا، طی هفته گذشته حداقل هفت نفر از جمله یک مامور سازمان ملل جان خود را از دست دادند.


این کشور هشتاد درصد نیاز برنج خود را از خارج کشور وارد می کند. بر اساس گزارش سازمان ملل در حال حاضر در این کشور، هشت هزار تن غذا به صورت اورژانس مورد نیاز است.


شرایط آسیا هنوز وخیم نیست، اما قیمت های گزاف غذا برای قاره ای که بیش از یک میلیارد نفر آن با روزانه کمتر از دو دلار زندگی می کنند، یک تهدید بزرگ است.


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، اواخر این ماه جلسه سالانه این سازمان در سوئیس را که به بحران غذا در جهان اختصاص دارد، اداره خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG