لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

فرود بمب افکن های استراتژيک روسيه در ونزوئلا


قرار است دو بمب افکن تی يو- ۱۶۰ روسيه در مانور نظامی مشترک این کشور با ونزوئلا شرکت کنند.(عکس: epa)
قرار است دو بمب افکن تی يو- ۱۶۰ روسيه در مانور نظامی مشترک این کشور با ونزوئلا شرکت کنند.(عکس: epa)

هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، اعلام کرد دو بمب افکن استراتژيک روسی برای شرکت در مانور نظامی با این کشور در خاک ونزوئلا فرود آمده اند.


آقای چاوز گفت که دو بمب افکن تی يو- ۱۶۰ روسيه در مانور نظامی مشترک دو کشور شرکت می کنند و ابراز اميدواری کرد که خود «يکی از آنها را به پرواز درآورد.»


فرود اين دو فروند بمب افکن در خاک ونزوئلا با تنش مسکو- واشینگتن بر سر گرجستان و مناقشه درباره سپر پاد موشک آمريکا همزمان شده است. پس از جنگ سرد، فرود بمب افکن های استراتژيک روسيه در قاره آمريکا سابقه نداشته است.


خبرگزاری «آسوشیتد پرس» گزارش داد که هوگو چاوز در يک نطق تلويزيونی، فرود اين هواپيماها را گامی به سوی يک جهان «چند قطبی» خواند و گفت: «دوره هژمونی يانکی ها به پايان رسيده است.»


وزارت دفاع روسيه می گويد که در پرواز ۱۳ ساعته دو هواپيمای این کشور تا ونزوئلا، جنگنده های ناتو آنها را بر فراز اقيانوس منجمد شمالی و اطلس همراهی کرده اند.

وزارت دفاع روسيه اعلام کرده است که اين بمب افکن ها دارای ماموريت آموزشی هستند و در چند روز آينده پيش از بازگشت به روسيه بر فراز آب های آزاد به پرواز در خواهند آمد.


با اين حال، الکساندر دروبيشفسکيف، سخنگوی وزارت دفاع روسيه، از هرگونه اظهار نظر درباره اين که ماموريت اين بمب افکن ها تا چه هنگام طول می کشد و آيا اين هواپيماها مسلح هستند، خودداری کرده است.


مقام های بلندپایه ارتش روسيه پيش از اين گفته بودند که بمب افکن های استراتژيک روسيه هنگام گشت زنی مسلح نيستند.


وزارت دفاع روسيه می گويد که در پرواز ۱۳ ساعته اين دو هواپيما تا ونزوئلا، جنگنده های ناتو آنها را بر فراز اقيانوس منجمد شمالی و اقيانوس اطلس همراهی کرده اند.


برخی خبرگزاری ها گفته اند که اعزام بمب افکن های روسی به ونزوئلا، پاسخی به ورود ناوگان جنگی ايالات متحده آمریکا به دریای سیاه است که برای کمک گرجستان به دريای سياه آمده اند.


دميتری مدودیف، رييس جمهوری روسيه، روز شنبه، ششم سپتامبر، ايالات متحده را متهم کرد که زير چتر کمک بشردوستانه، به گرجستان سلاح می دهد.


او در ديدار با مقام های بلندپايه روسيه در کاخ کرملين گفت: «مسلح کردن رژيم گرجستان همچنان ادامه دارد، از جمله زير چتر کمک بشردوستانه. آنها همه ناوگان خود را برای کمک بشردوستانه فرستاده اند.»


آقای مدودیف همچنين گفت: «می خواهم بدانم اگر ما با ناوگان جنگی خود به کشورهای کارائيب که در توفان های اخير آسيب ديده اند، کمک بشر دوستانه می فرستاديم، آنها چه احساسی داشتند.»


تنش ميان مسکو واشينگتن با فرستادن يک ناو جنگی از سوی ايالات متحده به بندر پوتی گرجستان افزايش يافت. روسيه می گويد: اگر هدف ايالات متحده، تنها فرستادن کمک های بشر دوستانه به گرجستان است، چرا ناو «مونت ويتنی» را به بندر گرجستان گسيل داشته است.


هوگو چاوز که از موضع روسيه درباره گرجستان حمايت می کند، هر گونه ارتباط ميان مناقشه اوستيای جنوبی و اين مانور را رد کرده و گفته است: برای اين مانور از يک سال پيش برنامه ريزی شده است.


در همين حال، ناتو روز چهارشنبه اعلام کرد که مانور چهار کشتی جنگی اش در دريای سياه پايان يافته است. روسيه به شدت از حضور ناوگان ناتو در دريای سياه انتقاد کرده است.


در بيانيه ناتو آمده است که کشتی آمريکايی تيلور و سه شناور اسپانيا، آلمان و لهستان، پس از پايان ماموريت هجده روزه خود به سوی دريای مديترانه حرکت کردند.


XS
SM
MD
LG