لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۳

ابزار گوگل برای ردیابی شیوع آنفولانزای خوکی


زنی که از مکزیک به آلمان برگشته است. ماسک ها در هواپیما به سرنشینان داده شده است.
زنی که از مکزیک به آلمان برگشته است. ماسک ها در هواپیما به سرنشینان داده شده است.
غول اینرنتی گوگل روز چهارشنبه اعلام کرد که با استفاده از یک ابزار تجسسی توانسته است اطلاعات مربوط به گسترش آنفلوانزا در مکزیک را هفته گذشته و قبل از انتشار اخبار مربوط به شیوع این بیماری ردیابی کند.

به گفته مسولان موسسه گوگل آنها در پاییز سال گذشته برای مرکز پیشگیری و مبارزه با بیمارهای مسری آمریکا ابزاری را طراحی کردند که می تواند به مسئولان بهداشتی برای ردیابی گسترش آنفلوانزا در مناطق مختلف کمک موثری بکند. همين روش توانسته است اطلاعات در مورد نمونه مکزيک را رديابی کند.

این ابزار با جمع آوری و سنجش موضوعات مراجعه مردم به اینترنت تشخیص می دهد که در عرصه مسائل بهداشتی و سلامتی چه موضوعی بیش از همه مورد مراجعه بوده است. این اطلاعات می تواند پایه ای باشد برای تشخیص و پیش بینی شیوع هر نوع بیماری مسری و عمومی در نقاط مختلف جهان.

جرمی گپنزبرگ، مسئول فنی این ابزار جدید در موسسه گوگل، به خبرگزاری رویترز گفت:«ما شواهدی در دست داشتیم که نشان می داد مراجعان به سایت گوگل در کشور مکزیک همزمان با گسترش موج اخیر آنفلوانزا برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به اینترنت مراجعه می کردند.»

تحقیقات نشان می دهدکه معمولا دلیل ۳۵ تا ۴۰ درصد از مراجعات عمومی به شبکه اینترنت به خاطر نیاز مردم به اطلاعات بهداشتی صورت است.

جرمی گینزبرگ می گوید اطلاعات جمع آوری شده از مراجعات مردم مکزیک به شبکه اینترنت هنوز با تحقیقات در مورد میزان مراجعات آنها در خصوص این بیماری در سال های قبل سنجیده نشده است بنابراین ممکن است اطلاعات قابل اتکایی نباشد.

اما به گفته وی گوگل امیدوار است که این سیستم جمع آوری و سنجش اطلاعات بر مبنای موضوع و تعداد مراجعات مردم به اینترنت بتواند نقشه ای از گسترش بیماری آنفلوانزای خوکی را ارائه دهد که با نحوه گسترش واقعی آن منطبق باشد.

جرمی گینزبرگ در ادامه گفتگو با خبرگزاری رویترز اشاره کرد که ابزار ردیاب و تجسس گوگل هفته قبل و پیش از انتشار اخبار مربوط به شیوع آنفلوانزای خوکی حدی از افزایش این بیماری را دریافته بود.

این ابزار گوگل در روزهای اخیر نيز افزایش مراجعات مردم به شبکه اینترنت در رابطه با این بیماری را در نواحی مختلف آمریکا تشخیص داده است که با اخبار مربوط به افزایش موارد ابتلا به این بیماری کاملا انطباق دارد.

مسئولان گوگل ابراز امیدواری می کنند که این ابزار بتواند امکانات جدیدی را برای پیش بینی شیوع این قبیل بیمارهای مسری فراهم کرده و از این طریق به سازمان ها و مسئولان بهداشتی برای آمادگی و مقابله با گسترش اپیدمی کمک کند.
XS
SM
MD
LG