لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

عراق: ۲۶ گروگان قطری پس از یک سال و نیم آزاد شدند


آسوشیتدپرس می‌نویسد که آزادی گروگان‌های قطری در عراق، با انتقال شیعیان فوعه و کفریا در سوریه به میانجی‌گری ایران و قطر مرتبط بوده است.
آسوشیتدپرس می‌نویسد که آزادی گروگان‌های قطری در عراق، با انتقال شیعیان فوعه و کفریا در سوریه به میانجی‌گری ایران و قطر مرتبط بوده است.

مقامات عراق اعلام کردند، ۲۶ شهروند قطری که حدود یک سال و نیم قبل در این کشور به گروگان گرفته شده بودند، سرانجام روز جمعه اول اردیبهشت آزاد شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهارات وهاب الطلائی از مقامات وزارت کشور عراق را بازتاب داده که عنوان کرده این افراد همگی پس از آزادی به مقر وزارت کشور انتقال یافتند.

همچنین دو نفر از مسئولان فرودگاه بغداد نیز گفته‌اند که گروگان‌های آزادشده بعدازظهر جمعه با یک هواپیمای جت قطری عازم کشور خود شده‌اند.

۲۶ شهروند قطری که برخی از آنها اعضای خاندان سلطنتی قطر نیز هستند، اواخر آذر سال ۱۳۹۴ در بیابان‌های نزدیک مرز عراق و عربستان سعودی به گروگان گرفته شدند، منطقه‌ای که برای شکار در آن حضور یافته بودند.

اما از آنجا که گروه‌های شبه‌نظامی شیعی در این منطقه حضور فعالی دارند، از همان ابتدا گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش این گروه‌ها در گروگان گرفتن شکارچیان قطری شکل گرفت.

آسوشیتدپرس از قول یکی از افرادی که در جریان رایزنی‌ها برای آزادی گروگان‌ها بوده است، بدون اشاره به نام او می‌نویسد که گروه شبه‌نظامی شیعی کتائب حزب‌الله این شکارچیان را به گروگان گرفته بود.

این گروه البته نقش خود را در ماجرا تکذیب کرده. در عین حال هیچ گروه دیگری نیز به‌طور علنی مسئولیت این گروگان‌گیری را بر عهده نگرفته است.

این گزارش آزادی گروگان‌های قطری را یک فرایند بسیار پیچیده عنوان می‌کند که با حوادث بسیار زیادی در سوریه و عراق پیوند داشته از جمله مبادله هزاران شهروند شیعه ساکن شهرک‌های فوعه و کفرایا در سوریه با شهروندان سنی‌مذهب مدایا و زبدانی که گروه اول تحت محاصره شورشیان قرار داشتند و گروه دوم تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه.

از این رو آسوشیتدپرس می‌نویسد که انفجار انتحاری هفته گذشته در مسیر کاروان ساکنان فوعه و کفرایا که به مرگ دست‌کم ۱۳۰ نفر منجر شد، باعث تعویق آزادی گروگان‌های قطری تا امروز شد.

این خبرگزاری در ادامه به نقش قطر در مذاکره برای آزادی این گروگان‌ها و نیز مبادله شیعیان فوعه و کفرایا با سنی‌های مدایا و زبدانی اشاره می‌کند و به این شایعه می‌پردازد که قطر به گروه مرتبط با القاعده به منظور انجام این مبادله میلیون‌ها دلار پول داده است، امری که متعاقبا در چند روز بعد به آزادی گروگان‌های قطری نیز منجر شد.

دو مقام دیگر عراق در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس این ماجرا را تایید کرده و گفته‌اند که یک دلیل دیگر به تعویق افتادن آزادی گروگان‌های قطری این بوده که دولت عراق تمایل نداشته انتقال پول‌ها و مذاکرات در خاک عراق اتفاق بیفتد.

مقامات قطر اما هنوز به این گزارش آسوشیتدپرس واکنشی نشان نداده‌اند و حاضر نشده‌اند که دراین‌باره اظهار نظر کنند.

XS
SM
MD
LG