لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

تغییر موضع دوباره علم‌الهدی: موسوی و کروبی فتنه‌گرند


احمد علم الهدی پیش از این مواضع بسیار شدیدی علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی اتخاذ کرده بود.
احمد علم الهدی پیش از این مواضع بسیار شدیدی علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی اتخاذ کرده بود.
در عرض کمتر از یک هفته، آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه شهر مشهد، با تکذیب سخنان خود که صفت «فتنه‌گر» به میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «تهمت» و «ناروا» خوانده بود تاکید کرد که این دو رهبر مخالفان سیاست‌های حکومت ایران را همچنان «فتنه‌گر» می‌داند.

آقای علم‌الهدی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم که روز یک‌شنبه، ۱۰ دی، منتشر شد گفت: «اعتقاد بنده این است که آمریکا و انگلیس در رأس فتنه قرار داشتند، اما آقایان موسوی و کروبی برای این فتنه‌ بسترساز شدند و خودشان هم فتنه‌گر بودند.»

«فتنه» اصطلاحی است که مقامات حکومت ایران و حامیان آنها برای توصیف رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به کار می‌برند.

انتخابات سال ۸۸ به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید، اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات، چنین نتیجه‌ای را نپذیرفتند و آن را حاصل «تقلب» و «مهندسی آرا» دانستند.

در پی این ماجرا، تهران و چند شهر بزرگ ایران تا مدت‌ها صحنه تظاهرات گسترده معترضانی بود که خواهان ابطال انتخابات بودند، اما این اعتراضات به شدت سرکوب شد و متعاقب آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در خانه خود محبوس شدند که این حصر خانگی همچنان ادامه دارد.

اما روز شنبه، هشت دی خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با آیت‌الله علم الهدی درباره رخدادهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و میرحسین موسوی و مهدی کروبی منتشر کرد که از آن تفسیر به تغییر مواضع او شد.

آقای علم‌الهدی که پیش از این مواضع بسیار شدیدی علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی و حامیان آنها در پیش گرفته بود در این مصاحبه می‌گفت که «فتنه‌گران» اصلی در جریان رخدادهای سال ۱۳۸۸ «عوامل خارجی و استکباری» بودند و چهره‌هایی چون موسوی و کروبی «بستری» برای آن شدند که باید این گروه‌ها را از یکدیگر جدا دانست.

او گفت: «قصد نداریم به این افراد [موسوی و کروبی] فتنه‌گر و فتنه‌انگیز لقب دهیم، چرا که مسلمان هستیم و نمی‌خواهیم به مردم لقب و نسبت ناروا داده و تهمت بزنیم، ولی به هر حال آنها راه را برای عوامل خارجی و استکبار باز کردند و بستری برای فتنه شدند.»

اکنون آقای علم‌الهدی می‌گوید که در آن مصاحبه تنها تأکید کرده است که موسوی و کروبی «طراح فتنه» نبودند، چرا که «طراح فتنه» آمریکا و انگلیس بوده‌اند، و این که هم‌چنان این دو را «فتنه‌گر» می‌داند.

مقام سپاه: عسگراولادی دچار اشتباه لفظی شده است

در همین حال سخنان اخیر و مشابه حبیب‌الله عسگراولادی درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی و تاکید او که این دو را «اهل فتنه» نمی‌داند نیز با واکنش یکی از مقامات سپاه پاسداران روبه‌رو شده است.

حبیب‌الله عسگراولادی که از چهره‌های اصول‌گرا محسوب می‌شود گفته بود که نظام جمهوری اسلامی نباید به راحتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را از دست بدهد و این که آنها «اهل فتنه» نیستند، «اگرچه فتنه‌گران دور آنها جمع شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به سخنان حبیب‌الله عسگراولادی گفت: «لابد ایشان دچار اشتباه لفظی شده‌اند. چنین سخنانی از آقای عسگراولادی بعید به نظر می‌رسد. شاید ایشان منظور دیگری داشتند؛ چرا که با شخصیتی که من از آقای عسگراولادی سراغ دارم، چنین حرفی از ایشان را بعید می‌دانم.»

او همچنین ضمن مقایسه میرحسین موسوی و مهدی کروبی با مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، گفت که «خیانت» آنها را کمتر از «خیانت مسعود رجوی» نمی‌داند.

سازمان مجاهدین خلق از گروه‌های مخالف حکومت ایران است که ابتدا مشی مسلحانه را در پیش گرفت. تقابل نیروهای حکومت با این سازمان در دهه ۱۳۶۰ به رویدادهای خونین بسیاری منجر شده است که مهم‌ترین آنها عملیات «مرصاد» یا «فروغ جاویدان» در سال ۱۳۶۷ بود که به شکست مجاهدین خلق منتهی شد.
XS
SM
MD
LG