لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

دو انفجار در مجاورت شهرک الباب سوریه بیش از ۶۰ کشته بر جای گذاشت


اجساد قربانیان حمله انتحاری روز جمعه در روستای سوسیان
اجساد قربانیان حمله انتحاری روز جمعه در روستای سوسیان

انفجار دو خودوروی بمب‌گذاری‌شده در حوالی شهرکی در سوریه که ارتش ترکیه و اپوزیسیون سوریه به تازگی آن را از تصرف داعش خارج کرده‌اند، بیش از ۶۰ کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ششم اسفند به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ گزارش داد در جریان حمله‌ای انتحاری که به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش نسبت داده می‌شود، یک خودرو بمب‌گذاری‌شده کنار یک مرکز امنیتی نیروهای اپوزیسیون سوریه در روستای سوسیان منفجر شد و ۶۰ نفر قربانی گرفت.

این گزارش می‌گوید، بیشتر قربانیان این حادثه شهروندان غیرنظامی سوری بودند که می‌خواستند برای بازگشت به شهر الباب، در هشت کیلومتری روستای سوسیان، اجازه‌نامه بگیرند. دست‌کم شش نفر از مهاجمان نیز در این حمله کشته شده‌اند.

شهرک الباب که در شمال حلب واقع شده تنها یک روز قبل از این حمله از تصرف داعش خارج شده بود، اما مناطق اطراف آن هنوز پاکسازی نشده است، به طوری که ساعاتی پس از حمله نخست، یک خودروی بمب‌گذاری‌شده دیگر در روستای سوسیان منفجر شد و به کشته شدن هشت نفر دیگر انجامید.

با این حال فرماندهان ارتش ترکیه پس از آزادسازی شهرک الباب اعلام کردند که به اهداف عملیاتی خود در شمال سوریه دست یافته‌اند. به گفته آنها، ارتش ترکیه از تابستان تاکنون کنترل ۱۹۲۵ کیلومتر مربع از شمال سوریه را در دست گرفته است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که هدف ارتش ترکیه از این عملیات‌ها، ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه است تا نیروهای داعش و شورشیان کرد را از مرزهای کشور خود دور نگه دارد.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، و دیگر مقامات این کشور از طرح ارتش برای پیشروی در مسیر شرق به سمت شهرک منبیج سخن گفته‌اند، جایی که اکنون در تصرف نیروهای تحت حمایت آمریکا از جمله شبه‌نظامیان کرد سوری است. هدف از این پیشروی عقب راندن نیروهای کرد از منطقه عنوان شده است.

رهبران ترکیه همچنین از آمادگی ارتش این کشور برای مشارکت در عملیات آزادسازی شهر رقه، مرکز اصلی داعش در سوریه، خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG