لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

حکم حبس و سلب تابعیت برای هشت شهروند شیعه بحرین


تصویری از تظاهرات سال ۲۰۱۱ در بحرین
تصویری از تظاهرات سال ۲۰۱۱ در بحرین

دادگاهی در بحرین هشت شهروند شیعه‌مذهب این کشور را به اتهام تشکیل یک «گروه تروریستی» به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۲۷ خرداد، به نقل از یک منبع قضایی در کشور بحرین بدون اشاره به نام او گزارش داد که این دادگاه همچنین شهروندی این هشت متهم را لغو کرده است.

وی گفته است که دادگاه متهمان را به خاطر «جمع‌آوری کمک‌ مالی برای بنیان گذاشتن یک سازمان تروریستی به نام حزب‌الله بحرین» محکوم کرده است.

نام این گروه بیش از هر چیز می‌تواند یادآور گروه حزب‌الله لبنان باشد که ایران از آن حمایت می‌کند، اما خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که دادگاه ارتباطی میان این دو گروه نمی‌بیند.

این گزارش عنوان می‌کند که متهمان در سال ۲۰۱۴ اقدام به تاسیس گروه یادشده کرده‌اند و چنان‌چه مقامات قضایی بحرین می‌گویند، در حال جمع‌آوری سلاح و برنامه‌ریزی برای کشتن پلیس‌های منطقه النویدرات، واقع در شرق منامه، بودند که بازداشت شدند.

به گفته مقامات قضایی بحرین، متهمان در تابستان دو سال قبل یک تظاهرات فاقد مجوز در النویدرات برگزار کردند که در حین آن یکی از آنان به ماشین گشت پلیس شلیک کرد. دو متهم دیگر نیز به‌ خاطر شرکت در این تظاهرات به سه سال حبس محکوم شده‌اند.

همچنین دادگاه دیگری در بحرین ۱۳ نفر را به اتهام تلاش برای کشتن نیروهای پلیس با کوکتل مولوتف به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. در رابطه با همین پرونده ۲۲ نفر هم به سال زندان محکوم شده‌اند.

موج جدید احکام زندان علیه مخالفان حکومت بحرین در حالی به راه افتاده است که تنها چند روز قبل نیز مقامات بحرین فعالیت اپوزیسیون عمده این کشور، گروه الوفاق را ممنوع کرد.

در همین حال بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به اعمال فشار حکومت بحرین بر اپوزیسیون این کشور ابراز نگرانی کرد.

وی اظهار داشت که اقدامات اخیر علیه اپوزیسیون بحرین می‌تواند به تضعیف روند اصلاحات و گفت‌وگوی ملی در این کشور منجر شود.

بحرین از سال ۲۰۱۱ صحنه اعتراضات متعددی بوده که همچنان در برخی از نواحی این کشور و روستاهای شیعه‌نشین آن ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG