لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

جعفر پناهی با «پرده» در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۳


جعفر پناهی فیلم نساختن را برای یک فیلم‌ساز به معنای «مرگ تدریجی» می‌داند.
جعفر پناهی فیلم نساختن را برای یک فیلم‌ساز به معنای «مرگ تدریجی» می‌داند.
فهرست فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه شصت و سومین جشنواره فیلم برلین روز جمعه، ۲۲ دی، با حضور فیلم «پرده»، ساخته مشترک جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی، منتشر شد.

در اطلاعیه شصت و سومین جشنواره فیلم برلین نام دو فیلمساز مطرح ایرانی یعنی پناهی و پرتوی علاوه بر کارگردانی در کنار بازیگران فیلم «پرده» نیز آمده است.

«پرده» در حالی به جشنواره فیلم برلین راه یافته است که جعفر پناهی بر اساس حکم دادگاه جمهوری اسلامی ایران به ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در همین زمینه رسانه‌های داخل ایران در آذرماه گذشته خبری درباره تولید فیلم جدیدی از جعفر پناهی منتشر کردند که به نظر می‌رسد همین فیلم «پرده» باشد.

در این خبر آمده بود که فیلم جدید جعفر پناهی در خارج از تهران فیلمبرداری شده و یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران نیز در آن ایفای نقش کرده است.

این خبر واکنش مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی داشت و مهدی عظیمی میرآبادی، سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه‌ای، اظهار داشت که شورای صدور پروانه ساخت فیلم‌ها، «هیچ پروانه‌ای» برای ساخت فیلم جعفر پناهی صادر نکرده است.

آخرین حضور جعفر پناهی در یک جشنواره بین‌المللی سینمایی به بهار سال ۲۰۱۱ و جشنواره کن در فرانسه بازمی‌گردد که در آن با اثری به نام «این یک فیلم نیست» شرکت کرد.

این فیلم که ساخته مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب بود یک روز از زندگی خود پناهی را به تصویر می‌کشد و گفته می‌شود در یک کیک به شکل مخفیانه از کشور خارج شده است.

آقای پناهی در پی اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهری ایران در سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و مدتی را در زندان گذراند. اتهام او «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است.

اما در فهرست بخش مسابقه شصت و سومین فستیوال فیلم برلین جز «پرده» نام هشت فیلم دیگر نیز به چشم می‌خورد که عبارتند از «کامیل کلودل» ساخته برونو دامونت از فرانسه، «در راه»، ساخته امانوئل برکوت از فرانسه، «اپیزودی از زندگی یک قراضه جمع‌کن» به کارگردانی دانیس تانویچ محصول مشترک بوسنی و هرزگوین، فرانسه و اسلوانی، «طلا» ساخته توماس آرسلن از آلمان، «راهبه» ساخته جولیام نیکلوکس محصول مشترک آلمان، بلژیک، فرانسه و هلند، «مرگ ضروری چارلی کانتریمن» ساخته فردیک باند از ایالات متحده، «عوارض جانبی» ساخته استیون سودربرگ از ایالات متحده و «لیلا فوریه» ساخته پیا مارایس محصول مشترک آلمان، آفریقای جنوبی، فرانسه و هلند.
XS
SM
MD
LG