لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

بمب‌گذاری در مسیر نایب رئیس سنای پاکستان ۲۵ کشته به جا گذاشت


صحنه انفجار بمب در ۵۰ کیلومتری کویته پاکستان
صحنه انفجار بمب در ۵۰ کیلومتری کویته پاکستان

مقامات پاکستان روز جمعه از انفجار یک بمب در مسیر کاروان حامل نایب رئیس مجلس سنای این کشور در منطقه بلوچستان پاکستان خبر دادند که دست‌کم ۲۵ کشته بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اثر این بمب گذاری که نزدیک شهر مستونگ واقع در ۵۰ کیلومتری کویته مرکز ناحیه بلوچستان روی داد حداقل ۳۵ نفر نیز مجروح شده‌اند. تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که یک خودرو بر اثر این انفجار نابود شده است.

سناتور عبدالغفور حیدری، نایب رئیس مجلس سنای پاکستان، دقایقی پس از این انفجار به خبرگزاری رویترز گفت به نظرش هدف از این بمب گذاری او بوده و جراحات مختصری برداشته است.

او درگفت‌وگوی تلفنی خود افزود: «با توجه به اینکه در این کاروان افراد زیادی سفر می‌کردند تعداد تلفات و مجروحان بسیار زیاد است.»

تاکنون هیچ یک از گروه‌های شورشی که در منطقه بلوچستان پاکستان فعال هستند مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته‌اند.

عبدالغفور حیدری عضو جماعت علما اسلام یک حزب دست راستی سنی است که بخشی از دولت ائتلافی نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان را تشکیل می‌دهد.

یکی از مسئولان خدمات پزشکی منطقه گفت تعداد کشته شدگان به ۲۵ نفر رسیده و حال ۱۰ نفر از مجروحان که در بیمارستان بستری هستند، بسیار وخیم است.

پس از شروع عملیات گسترده نیروهای دولتی علیه گروه‌های مسلح و تندرو در سال ۲۰۱۴ در مجموع امنیت در پاکستان بهبود یافته ولی موج جدید حملات خشونت‌آمیز این گروه‌ها در ماه فوریه که بیش از ۱۰۰ کشته به جا گذاشت فشار بر دولت نواز شریف را افزایش داده است.

یکی از مقامات پلیس مستونگ گفت به نظر می‌رسد حمله به این کاروان توسط یک بمب‌گذار انتحاری صورت گرفته است. او افزود راننده خودرویی که بمب در آن منفجر شده از جمله کشته شدگان است.

سناتور حیدری که اکنون در بیمارستان تحت مداوا است پس از شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب یک مدرسه دینی در مسیر بازگشت به شهر کویته بود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که گروه‌های مسلح و جدایی‌طلب بلوچ در چندین دهه گذشته با دولت مرکزی پاکستان در حال مبارزه بوده‌اند. هدف آنها کسب خودگردانی و سهم بیشتر در منابع غنی گاز طبیعی منطقه است.

طالبان و سایر گروه‌های تندرو اسلامی نیز در این منطقه که با ایران و افغانستان هم مرز است، فعال هستند. سال گذشته حمله یک پهپاد آمریکایی ملا اختر منصور رهبر طالبان را در همین منطقه کشت.

اواخر سال گذشته ناحیه بلوچستان پاکستان یک بار دیگر شاهد حملات خشونت باری بود که طی آن بیش از ۱۸۰ نفر کشته شده و نگرانی‌ها در مورد فعالیت گروه‌های مسلح و تندرو را تشدید کرد.

یک گزارش دستگاه قضایی که پس از حمله به وکلای منطقه و قتل ۷۰ نفر از آنها تنظیم شد از ضعف اقدامات امنیتی در بلوچستان پاکستان انتقاد کرده و خواهان افزایش اقدامات برای مبارزه با گروه‌های مسلح و تندرو شده است.

XS
SM
MD
LG