لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

وزیر خارجه بریتانیا نسبت به توافق هسته‌ای با ایران تا سوم آذر «خوشبین نیست»


فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا
فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا

وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید که نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک تا روز سوم آذر خوشبین نیست و شاید بتوان این مهلت را تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فیلیپ هاموند روز چهارشنبه ۲۸ آبان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «من خوش‌بین نیستم که تا روز دوشنبه بتوانیم همه کارها را به سرانجام برسانیم».

وی افزود: «اما فکر می‌کنم که اگر پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم، شاید بتوانیم راهی برای تمدید ضرب‌الاجل پیدا کنیم که به ما امکان دستیابی به توافق نهایی را بدهد».

وزیر امور خارجه بریتانیا پیش از این گفته بود که به باور او دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است و اگر ایران انعطاف بیشتری از خود نشان دهد، می‌توان به موفقیت دست یافت.

اما حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، می‌گوید این طرف‌های مذاکره با ایران هستند که برای توافق باید اراده سیاسی داشته باشند.

آقای روحانی روز چهارشنبه پس از نشست سران سه قوه جمهوری اسلامی اظهار داشت: «اگر طرف مذاکره جمهوری اسلامی ایران برای توافق اراده سیاسی داشته باشد و زیاده‌خواهی نکند، شرایط برای حصول توافق مهیا است».

به گفته او، «حصول این توافق از لحاظ جهانی به نفع همه است، چرا که می‌تواند شرایط اقتصاد جهانی را که امروز با مشکلاتی مواجه است، با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بالای ایران به سمت بهبود هدایت کند».

«ایران و ۱+۵ هنوز مذاکره نکرده‌اند»

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از روز سه‌شنبه کلید خورد اما با گذشت دو روز، هنوز هیات‌های نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ با یکدیگر نشست مشترک نداشته‌اند و مذاکرات تاکنون دو یا سه‌جانبه بوده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه به نقل از یک منبع نزدیک به گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گزارش داد که این گروه «طی دو روز گذشته هیچ گفت‌وگویی با کشورهای ۱+۵ نداشته است».

این منبع در عین حال تاکید کرده که تاکنون هیچ بحثی درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ مطرح نشده است.

دیپلمات‌های ایرانی در دو روز اخیر نشست‌هایی با دیپلمات‌های آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا داشته‌اند که در این میان دیدار دوجانبه آنان با هیات آمریکایی در هر دو روز تکرار شده است.

ایرنا در گزارش دیگری نوشته که عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه نیز با ویلیام برنز و وندی شرمن، دیپلمات‌های آمریکایی دیدار کردند که این دیدار دو ساعت و نیم به طول انجامید.

نمایندگان ایران و آمریکا روز سه شنبه نیز دیداری دو جانبه داشتند که سپس با پیوستن هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا، مذاکرات به شکل سه‌جانبه دنبال شد.

دیدار جان کری با همتای عمانی خود

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس از دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی عمان، در لندن خبر داده است.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، دیدار آقای کری با همتای عمانی خود درباره سفر اخیر یوسف بن علوی به تهران بوده است.

وزیر خارجه عمان پس از مذاکرات هسته‌ای مسقط، شنبه شب در سفری غیر رسمی به ایران رفت که برخی از تحلیلگران و رسانه‌ها این سفر را به مذاکرات هسته‌ای مرتبط دانستند، اما وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه با رد این مسئله گفت: «آقای یوسف علوی در چارچوب روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای منطقه‌ای به ایران آمد و حامل پیام کسی نبود».

XS
SM
MD
LG