لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

درخواست رهبران بریتانیا برای پاسخ «نه» به استقلال اسکاتلند


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه به اسکاتلند سفر کرد
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه به اسکاتلند سفر کرد

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، با سفر به اسکاتلند در آستانه رفراندوم تاریخی مردم این منطقه برای استقلال از بریتانیا از اسکاتلندی‌ها درخواست کرد که به تجزیه کشور رای ندهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کامرون روز چهارشنبه ۱۹ شهریور خطاب به مردم اسکاتلند گفت که هنگام شرکت در رفراندوم پنج‌شنبه آینده، قلب و احساس خود را توامان با خرد به کار گیرند.

او همچنین با اشاره تاریخ مشترک اسکاتلند و انگلستان، ولز و ایرلند شمالی، پیوندهای میان این ملت‌ها را یادآور شد و از نقش مشترکی که در جنگ جهانی دوم علیه هیتلر ایفا کردند، سخن گفت.

نخست وزیر بریتانیا اظهار داشت: «اگر این خانواده (اسکاتلند) ملت جدا شود، دل‌شکسته می‌شوم».

اما آقای کامرون در عین حال به اسکاتلندی‌ها هشدار هم داد که در صورت استقلال نمی‌توانند هچنان واحد پوند را به عنوان پول ملی خود حفظ کنند و این که جویندگان شغل از اسکاتلند روانه جنوب خواهند شد و امنیت کشور نیز به مخاطره می‌افتد.

رویترز می‌نویسد که سفر دیوید کامرون به اسکاتلند گویای ترس و نگرانی نخبگان حاکم بریتانیایی از تجزیه احتمالی کشور و از میان رفتن اتحاد ۳۰۷ ساله بریتانیاست در حالی که نظرسنجی‌ها حکایت از قدرت گرفتن تدریجی کمپین حامیان استقلال اسکاتلند به رهبری آلکس سالموند، رهبر حزب ملی اسکاتلند، در آستانه رفراندوم دارد.

یک نظرسنجی که روزنامه «دیلی رکورد» چاپ اسکاتلند روز چهارشنبه منتشر کرده است نشان می‌دهد ۴۷.۶ درصد مردم اسکاتلند به استقلال این کشور رای منفی می‌دهند در برابر ۴۲.۴ درصد رای موافق، اما ماجرا آنجا پیچیده می‌شود که ۱۰ درصد افرادی که در نظرسنجی شرکت داشته‌اند گفته‌اند که هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌اند.

این نظرسنجی روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه صبح انجام شده و تعداد نمونه‌های آن نیز هزار نفر بوده است.

در این شرایط رهبران دیگر احزاب بریتانیا نیز همسو با دیوید کامرون شده‌اند، به طوری که نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات و اد میلیبند، رهبر حزب مخالف کارگر، همزمان با آقای کامرون به اسکاتلند سفر کرده‌اند تا از مردم آن درخواست کنند که به تجزیه کشور رای منفی بدهند.

XS
SM
MD
LG