لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

اتحادیه اروپا: مقامات ترکیه به فکر اجماع گسترده‌تری در سطح ملی باشند


رجب طیب اردوغان با پیروزی در این همه‌پرسی می‌تواند پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۹ برای دو دوره دیگر هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.
رجب طیب اردوغان با پیروزی در این همه‌پرسی می‌تواند پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۹ برای دو دوره دیگر هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

مقامات اتحادیه اروپا در واکنش به اعلام پیروزی رجب طیب اردوغان در همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه از دولت این کشور خواستند که تلاش کند در میان مردم خود بیشترین اجماع ممکن را به وجود بیاورد.

در همین حال گزارش‌هایی از تجمع مخالفان این همه‌پرسی در خیابان‌های ترکیه منتشر شده که با شعارهایی علیه اردوغان همراه بوده است.

دولت ترکیه شامگاه یکشنبه نتایج همه‌پرسی قانون اساسی این کشور را اعلام کرد که از پیروزی خیلی نزدیک موافقان تغییرات قانون اساسی و حامیان رجب طیب اردوغان حکایت داشت، اما احزاب مخالف دولت، خواستار بازشماری ۶۰ درصد آرا شده‌اند و می‌گویند که نشانه‌هایی از تقلب در این انتخابات دیده شده است.

روزنامه بریتانیایی دیلی میل گزارش داده که در همین حال هزاران نفر از مخالفان اردوغان شامگاه یکشنبه با وسایل آشپزخانه مانند قابلمه و ماهیتابه به نشانه اعتراض به نتیجه همه‌پرسی به خیابان‌های استانبول آمدند.

این میان اما واکنش اتحادیه اروپا به اعلام نتایج همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه تا حدی محتاطانه تلقی شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژان کلود جانکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که منتظر گزارش ناظران بین‌المللی این همه‌پرسی هستند.

در این بیانیه عنوان شده که اصلاحات قانون اساسی ترکیه با توجه به تعهداتی که ترکیه به عنوان کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا دارد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مقامات اتحادیه اروپا در نهایت گفته‌اند: «با در نظر گرفتن نتیجه نزدیک همه‌پرسی و تغییرات عمیق قانون اساسی، ما از مقامات ترکیه می‌خواهیم که در سطح ملی به دنبال بیشترین اجماع ممکن بر سر این تغییرات باشد.»

این همه‌پرسی نظام حکومتی ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تغییر خواهد داد و پست نخست وزیری نیز حذف می‌شود.

تغییرات موردنظر از دو سال بعد اجرایی می‌شود که بر این اساس رجب طیب اردوغان امکان این را پیدا می‌کند که پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۹ برای دو دوره دیگر هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

XS
SM
MD
LG