لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

طرح سازمان ملل برای اسکان مجدد پناهجویان رد شد


مالمو سوئد - پلیس پناهجویان را از یک اردوگاه غیرقانونی بیرون می‌کند
مالمو سوئد - پلیس پناهجویان را از یک اردوگاه غیرقانونی بیرون می‌کند

کشورهای عضو سازمان ملل متحد طرح این سازمان برای اسکان دوباره ۱۰ درصد از جمعیت پناهجویان جهان در هر سال را رد کردند.

این طرح بخش اساسی از توافق‌نامه‌ای در رابطه با پناهجویان بود که ماه آینده در اجلاس سازمان ملل متحد به بحث گذاشته خواهد شد، اما در نهایت از سندی که شامگاه سه‌شنبه، ۱۲ مرداد، به تصویب اعضای سازمان ملل رسید، حذف شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واکنش‌های عمومی به حذف این طرح می‌نویسد که صدای اعتراض گروه‌های حقوق بشری درآمده، چرا که این نهادها معتقدند سندی که سه‌شنبه به تصویب رسیده بدون این طرح صرفا در حد یک بیانیه پوچ سیاسی است.

بر اساس طرحی که بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشنهاد داده بود رهبران جهان در گام نخست توافق می‌کردند که مسئولیت پناهجویان بین کشورها تقسیم شود تا در گام بعدی و سال آینده مذاکرات برای دستیابی به یک معاهده جهانی جدید در رابطه با پناهجویان آغاز شود.

اما اکنون در سندی که به تصویب رسیده بحث «تقسیم مسئولیت‌ها» حذف شده و صرفا آمده است که از سال آینده گفت‌وگوها با این دورنما آغاز می‌شود که در سال ۲۰۱۸ توافقی به دست بیاید.

با این حال کارن ابوزید، مشاور بان گی مون، از تصویب این سند ابراز خرسندی می‌کند و آن را فرصتی برای شروع مذاکرات در رابطه با بحران پناهجویان می‌داند.

اما شارلوت فیلیپز، نماینده سازمان عفو بین‌الملل، با انتقاد از این مصوبه می‌گوید که رهبران جهان فرصت اجلاس ۲۹ شهریور را از دست دادند که می‌شد به یک راه‌حل جهانی درباره این بحران رسید و به جای آن همه چیز را به سال ۲۰۱۸ موکول کردند، بدون توجه به این واقعیت‌ها که همچنان پناهجویان در دریا غرق می‌شوند یا در کمپ‌های پناهندگی بدون هیچ امیدی نسبت به آینده روز به روز رنج بیشتری می‌کشند.

طرح بان گی مون سه ماه قبل به سازمان ملل متحد ارائه شد و ۶۵ میلیون پناهجو را که از جنگ و فقر فرار کرده‌اند، شامل می‌شود.

XS
SM
MD
LG