لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

صدها پناهجو در مسیر عبور از صربستان به مجارستان اعتصاب غذا کرده‌اند


صدها پناهجوی خاورمیانه‌ای و آسیایی، که در مسیر راهپیمایی به سمت مرزهای مجارستان، در حال عبور از بلگراد، پایتخت صربستان، هستند، اعلام کرده‌اند با هدف توجه به درخواست‌شان برای راهیابی به اروپای شرقی، دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

بر اساس گزارش روز جمعه اول مرداد خبرگزاری رویترز، اکثر اعضای این گروه ۳۰۰ نفره را پناهجویانی از افغانستان، پاکستان و ایران تشکیل می‌دهند، اما در میان آنها هیچ کودک یا زنی به چشم نمی‌خورد.

ماه گذشته پلیس مجارستان، همسایه شمالی صربستان که عضو اتحادیه اروپاست، پناهجویانی را که پس از ورود غیرقانونی به این کشور بازداشت شده بودند، به صربستان برگرداند، و بر پایه گزارش رویترز از آن پس تعداد پناهجویانی که به طور روزانه در مجارستان پذیرش می‌شوند، به حداکثر ۳۰ تن در روز کاهش یافت.

رویترز در گزارش خود از بلگراد نوشته است که روز جمعه پلیس صربستان پناهجویان در مسیر عبور از مرکز بلگراد به سمت منطقه نیوبلگراد، همراهی می‌کرد. به گفته پلیس، مسیر این پناهجویان به سوی مرز مجارستان است که فاصله‌ای ۲۰۰ کیلومتری تا بلگراد دارد.

یک افسر پلیس که خواسته ناشناس بماند، به این خبرگزاری گفته است که پلیس برای تضمین امنیت این گروه از پناهجویان، و جلوگیری از پیش آمدن حادثه در مسیر، اقدام به همراهی آنها کرده است.

بر اساس این گزارش، این گروه از پناهجویان از صبح جمعه اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند و به گفته مدیر مرکز اطلاعات پناهجویان در بلگراد، خواسته آنها باز شدن مرزها و عبور از مجارستان است.

او تأیید کرده که بیشتر این پناهجویان، شب گذشته را در پارک سپری کرده‌اند.

رویترز می‌نویسد که در سال گذشته میلادی ۶۵۰ هزار پناهجو در مسیر خود به کشورهای اتحادیه اروپا از خاک صربستان گذشته‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو نیز از ابتدای سال جاری میلادی از صربستان عبور کرده‌اند.

این گزارش می‌نویسد که نیروهای پلیس و ارتش صربستان برای کنترل این وضعیت، در هفته گذشته در نواحی مرزی گشت‌های مشترک به راه انداخته‌اند.

رویترز همچنین به گفته‌های روز جمعه وزیر امور اجتماعی صربستان اشاره کرده، که گفته است حدود سه هزار پناهجو در این کشور سرگردان هستند.

الکساندر ولین، تأکید کرده که این وضعیت برای کشورش قابل تحمل نیست چرا که کشورهای اروپایی نمی‌توانند به راه حلی مشترک برای بحران پناهجویان دست یابند.

بر خلاف سال ۲۰۱۵ که کشورهای اروپایی برای سازماندهی عبور منظم پناهجویان تلاش کردند، بسته شدن مرزهای بالکان در ماه‌های گذشته باعث شده بسیاری از پناهجویان به صورت غیرقانونی برای عبور از مرزها تلاش کنند، یا دست به دامان شبکه‌های قاچاق انسان شوند.

XS
SM
MD
LG