لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

تعداد پناهندگان و آوارگان در جهان از مرز ۶۵ میلیون نفر گذشت


ارائه گزارش جدید از سوی فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان. ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶
ارائه گزارش جدید از سوی فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان. ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶

آژانس پناهندگان سازمان ملل خبر می‌دهد که شمار پناهندگان و آوارگان در جهان طی سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۶۵٫۳ میلیون نفر رسیده که بسیاری از آنها افرادی هستند که از مناطق جنگی گریخته‌اند.

آژانس یادشده این مطلب را در گزارش تازه‌ای تحت عنوان «روندهای جهانی» درج کرده‌است؛ این گزارش روز دوشنبه ۳۱ خرداد و به مناسبت روز جهانی پناهندگان انتشار یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس پناهندگان سازمان ملل در گزارش تازه خود می‌نویسد که آمار جدید حاکی از این است که تعداد پناهندگان و آوارگان طی پنج سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است.

این آژانس هم‌چنین یادآور می‌شود که تعداد پناهندگان و آوارگان در سال ۲۰۱۴ میلادی برابر با ۵۹٫۵ میلیون نفر بوده‌است.

اعلام آمار جدید بدین معنی است که هم‌اینک در جهان از هر ۱۱۳ نفر، یک نفر در زمره پناهجویان، پناهندگان، یا جنگ‌زدگان آواره‌شده در داخل یا خارج از کشور خود قرار می‌گیرد.

این گزارش تازه در ادامه می‌نویسد که جنگ در سوریه، افغانستان، بوروندی، و سودان جنوبی باعث شده که مجموع تعداد پناهندگان به ۲۱٫۳ میلیون نفر برسد که نیمی از آنها کودک هستند.

هم‌زمان با انتشار این گزارش، فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در یک نشست خبری گفت که «عبور پناهندگان و مهاجران از دریای مدیترانه و رسیدن آنها به سواحل اروپا حامل این پیام است که اگر مشکلات را حل نکنید مشکلات راه خود را به سوی شما پیدا می‌کنند».

وی در ادامه افزود: «دردناک است که مردم کشورهای ثروتمند این اندازه دیر متوجه شده‌اند که باید از طریق اقدام سیاسی به کشمکش‌ها خاتمه داد و این‌که این روش بهترین روش برای جلوگیری از سیل پناهندگان است».

در ادامه گزارش آژانس پناهندگان قید شده‌است که کشورهای صنعتی در سال ۲۰۱۵ شاهد دو میلیون درخواست تازه برای پناهندگی بودند که نزدیک به صد هزار مورد آن مربوط به کودکان بی‌سرپرست و تنها بود.

بیشترین تعداد درخواست پناهندگی در سال ۲۰۱۵ مربوط به آلمان بود. این کشور در سال یادشده با حدود ۴۴۲ هزار درخواست جدید روبه‌رو شد که یک‌سوم از این تعداد مربوط به شهروندان سوریه بود.

در سال ۲۰۱۵، ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱۷۲ هزار درخواست پناهندگی در جایگاه دوم قرار داشت. پناهجویانی که وارد آمریکا می‌شوند عمدتاً از شهروندان مکزیک و آمریکای مرکزی هستند که از خشونت‌های مربوط به رقابت گروه‌های بزهکار و فروشنده مواد مخدر فرار کرده‌اند.

با این وجود، کشورهای در حال توسعه همچنان ۸۶ درصد از پناهندگان جهان را در خود جای داده‌اند که در این زمینه ترکیه با پذیرش دو و نیم میلیون پناهنده سوری در صدر جدول قرار دارد و پس از آن پاکستان و لبنان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG