لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

عبدالله گل: ترکیه نمی‌پذیرد همسایه‌اش سلاح هسته‌ای داشته باشد


عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه بر راه‌حلی صلح‌آمیز برای مناقشه هسته‌ای ایران تاکید می‌کند.
عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه بر راه‌حلی صلح‌آمیز برای مناقشه هسته‌ای ایران تاکید می‌کند.
عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، در گفت‌وگو با مجله آمریکایی «فارن افرز» به تشریح موضع کشور خود درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و اظهار داشت که ترکیه نمی‌تواند بپذیرد کشوری در همسایگی‌اش صاحب سلاح هسته‌ای باشد.

به گزارش نشریه «ترکیش ویکلی» به نقل از فارن افرز، آقای گل در پاسخ به پرسشی درباره میزان نگرانی ترکیه نسبت به برنامه هسته‌ای کشور ایران گفت: «ترکیه این را نخواهد پذیرفت که یک کشور همسایه به سلاحی دست پیدا کند که ترکیه خود آن سلاح را نداشته باشد. این مسئله در هر صورت برای ما قابل درک نیست.»

استانبول فروردین‌ماه امسال میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بود که پس از وقفه‌ای ۱۵ ماهه از سر گرفته می‌شد. اما در حالی که انتظار می‌رفت دور بعدی این مذاکرات نیز در استانبول برگزار شود، اختلافات ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه باعث شد مقامات ایران به گزینه‌های‌ مسکو و بغداد برای میزبانی مذاکرات رضایت دهند.

با این حال عبدالله گل در مصاحبه خود موضع ترکیه درباره مسئله هسته‌ای ایران را «واقع‌گرایانه‌تر» از دیگر کشورهای منطقه و غرب می‌خواند و بر ارائه راه‌ حلی صلح‌آمیز برای آن تاکید می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: «مسئله‌ای که اینجا وجود دارد تضمین امنیت اسرائیل است و هر زمان که این تضمین داده شد، گام بعدی باید ریشه‌کن کردن تمام چنین سلاح‌هایی از منطقه باشد. این مسئله تنها از طریق صلح امکان‌پذیر است.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اعتقاد دارد راه متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، خلع سلاح اسرائیل است، گفت: «به نظر من همین‌ طور است، چرا که این شیوه به حل ریشه‌ای مسائل در خاورمیانه کمک می‌کند که کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است.»

آقای گل در بخشی از این مصاحبه نیز به پرسش‌هایی درباره بحران سوریه و ارائه راه‌ حلی برای آن پاسخ داد.

ترکیه که پیش از قیام مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد متحد این حکومت محسوب می‌شد، اکنون به یکی از اصلی‌ترین منتقدان بشار اسد در عرصه بین‌الملل تبدیل شده است.

روابط بحرانی آنکارا و دمشق با سرنگونی یک هواپیمای نظامی ترکیه در آب‌های سوریه در تیرماه سال جاری تیره‌تر شد و اکنون نیز از درگیری‌های مرزی پراکنده میان دو کشور خبر می‌رسد.

عبدالله گل می‌گوید که هیچ تضاد منافعی میان دو کشور وجود ندارد، بلکه آن‌چه موجب بحران در روابط سیاسی آنکارا و دمشق می‌شود «نقض شدید حقوق بشر» در سوریه توسط حکومت آن است که این مسئله نیز با کل جامعه بین‌الملل ارتباط می‌یابد.

او در ادامه ضمن تاکید بر حمایت ترکیه از مردم سوریه، پیشنهاد می‌دهد که به ایران و روسیه در فرایند انتقال حکومت در سوریه نقشی داده شود.

آقای گل گفت: من از آغاز [بحران در سوریه] این بحث را مطرح کرده‌ام که هر دو کشور روسیه و ایران باید دعوت شوند که در فرایند انتقال در سوریه نقش داشته باشند. این مسئله از خون‌ریزی بیشتر جلویگری می‌کند.»

ایران و روسیه متحدان اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، محسوب می‌شوند که با تغییر حکومت در این کشور به شدت مخالفت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG