لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

اولاند: بازگشت ایران به عرصه بین‌الملل اکنون امکان‌پذیر است


فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، اعتقاد دارد که بازگشت ایران به صحنه مناسبات بین‌المللی پس از لغو تحریم‌هایی که علیه تهران وضع شده بود «اکنون امکان‌پذیر» شده است.

خبرگزاری فرانسه روز روز پنج‌شنبه، اول بهمن، اظهارات آقای اولاند را در این‌ باره بازتاب داد که در عین این ابراز نظر تاکید کرده است که «دیگر بستگی به خود این کشور بزرگ دارد که بتواند موفق شود».

ایران که سال‌ها به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای خود تحت تحریم‌های چندگانه بین‌المللی قرار داشت به دنبال توافق با قدرت‌های جهانی توانست شرایط لغو تحریم‌ها را فراهم کند تا روز ۲۶ دی‌ماه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که تهران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده و به این ترتیب همه تحریم‌های مرتبط با موضوع لغو شد.

در این حال پاریس قرار است روز هفتم بهمن میزبان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، باشد.

آقای روحانی در نخستین سفر خارجی خود پس از لغو تحریم‌ها روز ۵ بهمن به ایتالیا می‌رود که علاوه بر دیدار با مقامات این کشور با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز ملاقات کرده و پس از آن عازم فرانسه می‌شود.

پیش از این قرار بود که رئیس جمهور ایران در آبان‌ماه این سفر را انجام بدهد، اما به دلیل رخدادهای تروریستی در پاریس، برنامه سفر او به بهمن‌ماه موکول شد، زمانی که گرچه امکان گسترش روابط تهران با کشورهای غربی فراهم آمده، اما تنش‌های آن با ریاض در منطقه بیشتر شده تا جایی که عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است.

فرانسوا اولاند نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به این مسئله تاکید کرد که تنش‌ فزاینده میان تهران و ریاض باید کاهش یابد و پاریس تمایل به ایفای نقش میانجی را دارد.

وی اظهار داشت: «ما باید برای ثبات در منطقه دست به هر کاری بزنیم تا شرایط همکاری با یکدیگر فراهم بیاید. به همین خاطر هم من به زودی به مصر، اردن و عمان سفر می‌کنم.»

پیش از این نخست وزیر پاکستان نیز با سفر به ریاض و تهران برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی تلاش کرده بود.

XS
SM
MD
LG