لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

تصویب لایحه دفاعی ۵۸۵ میلیارد دلاری آمریکا در مجلس نمایندگان


مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۳ آذر لایحه ۵۸۵ میلیارد دلاری سیاست دفاعی آمریکا را تصویب کرد که به باراک اوباما اجازه می‌دهد اقدامات ارتش این کشور علیه گروه «حکومت اسلامی» را در عراق و سوریه گسترش دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، لایحه یاد شده با ۳۰۰ رای موافق جمهوریخواهان و دمکرات‌های مجلس نمایندگان در برابر ۱۱۹ رای مخالف به تصویب رسید، و این امکان را برای ارتش آمریکا فراهم می‌کند که علاوه بر افزایش یک درصدی حقوق نیروهایش، به ساخت کشتی‌، هواپیما و سایر ابزار و ادوات جنگی در سراسر کشور اعتبار اختصاص دهد.

این لایحه به جنگ میان آمریکا و متحدان آن علیه گروه «حکومت اسلامی» در عراق و شام نیز توجه دارد به‌ طوری که برای افزایش حملات هوایی و اعزام هزار و ۵۰۰ نفر نیروی بیشتر به منطقه، مبلغ پنج میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است.

لایحه دفاعی آمریکا در عین حال به پنتاگون اجازه می‌دهد که برای آموزش و تجهیز شورشیان میانه‌رو سوریه در نبرد علیه بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، برنامه‌ریزی کند، و اختیارات قانونی پیشین که تا ۲۰ آذر اعتبار داشت را تمدید می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در جریان بررسی این لایحه برخی از نمایندگان با درگیر شدن بیشتر آمریکا در جنگ جدید خاورمیانه مخالفت کردند که از جمله جیم مک‌گاورن، عضو دمکرات مجلس نمایندگان با اشاره به این لایحه گفت: «ما بیشتر و بیشتر درگیر جنگ در عراق و سوریه می‌شویم».

با این حال آدام اسمیت، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که نقش آمریکا در این جنگ محدود خواهد ماند.

وی اظهار داشت: «ماموریت آموزش و تجهیز، فقط همین است. من تمایل ندارم که نیروهای رزمی آمریکا درگیر جنگ زمینی شوند... با آموزش و تجهیز سوری‌ها و عراقی‌ها ما می‌توانیم آنها را قادر به انجام جنگ زمینی بکنیم و خودمان هم از طریق هوایی آنها را مورد حمایت قرار دهیم».

لایحه جامع دفاعی آمریکا هفته آینده نیز در مجلس سنابه رای گذاشته خواهد شد که آسوشیتدپرس می‌نویسد انتظار می‌رود در آن مجلس نیز تصویب شود.

XS
SM
MD
LG