لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

مدیرکل آژانس: چشم‌انداز گفت‌وگو با ایران روشن نیست


یوکیا آمانو می‌گوید که گفت‌وگوها با ایران به صورت خطی پیش نمی‌رود. یک قدم پیش می‌رویم و بعد چند قدم به عقب بازمی‌گردیم.
یوکیا آمانو می‌گوید که گفت‌وگوها با ایران به صورت خطی پیش نمی‌رود. یک قدم پیش می‌رویم و بعد چند قدم به عقب بازمی‌گردیم.
یوکیا آمانو،مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، ۲۲ دی، نسبت به نتایج دور بعدی مذاکرات این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل با ایران که هفته آینده انجام می‌شود ابراز ناامیدی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای آمانو که در توکیو به‌ سر می‌برد گفت که به این مذاکرات که درباره امکان دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات نظامی پارچین خواهد بود، خوش‌بین نیست.

غرب به فعالیت‌های ایران در پایگاه پارچین که در جنوب شرقی تهران واقع است با دیده تردید نگاه می‌کند و می‌گوید که ایران در این پایگاه فعالیت‌های مخفیانه‌ای در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود انجام داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی اعلام کرده است که احتمال دارد ایران در پایگاه نظامی پارچین دست به آزمایش چاشنی انفجاری بمب اتمی زده باشد و به این خاطر خواستار بازدید از این پایگاه شده است.

اما ایران ضمن رد درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعا می‌کند که پایگاه نظامی پارچین هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

یوکیا آمانو با اشاره به مذاکرات پیش‌رو با ایران که چهارشنبه آینده در تهران برگزار می‌شود، گفت: «چشم‌انداز آن روشن نیست.»

او افزود: «گفت‌وگوها با ایران به صورت خطی پیش نمی‌رود. یک قدم پیش می‌رویم، اما بعد دو یا سه قدم به عقب بازمی‌گردیم... بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که نسبت به نتیجه گفت‌وگوها خوش‌بین هستیم.»

دور پیشین گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر آذرماه امسال در تهران برگزار شد، در حالی که دو طرف اعلام کردند پیشرفت‌هایی در جریان این گفت‌وگوها حاصل شده است و نسبت به آن ابراز رضایت کردند.

با این وجود همان زمان برخی از دیپلمات‌های غربی مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که همچنان اختلافات قابل توجهی میان ایران و آژانس وجود دارد و مسائل حل‌نشده‌ای باقی مانده است.

قدرت‌های غربی می‌گویند که ایران درصدد دستیابی به توان تولید سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG