لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

ایران گزارش‌ها درباره «ایجاد مزاحمت» برای ناوهای آمریکا را رد کرد


مسعود جزایری معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران
مسعود جزایری معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران

ایران اظهارات مقامات نظامی آمریکا مبنی بر رفتارهای تحریک‌آمیز قایق‌های سپاه پاسداران در خلیج فارس و «ایجاد مزاحمت» برای ناوهای آمریکایی را رد کرد.

فرماندهان نیروی دریایی آمریکا می‌گویند که شناورهای تندرو سپاه پاسداران در اولین روز فروردین به ناو هواپیمابر "جورج اچ دبلیو بوش" در تنگه هرمز نزدیک شده‌اند و با ایجاد مزاحمت برای این ناو «کشتی‌رانی در آب‌های بین‌المللی را به مخاطره انداخته‌اند».

اما مسعود جزایری معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران روز شنبه پنج فروردین این اظهارات را «عاری از حقیقت» دانست و عنوان کرد که این آمریکا است که «باید بیش از گذشته بر رفتار ناوهایش در خلیج فارس کنترل داشته باشد».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جزایری گفت: «انتشار خبرهایی از سوی منابع آمریکایی در مورد رفتار غیرحرفه‌ای شناورهای ایرانی عاری از حقیقت است. این خبرها یا بر اساس گزارش‌های غلط بوده و یا اغراض دیگری را دنبال می‌کند.»

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر نزدیک شدن قایق‌های تندروی سپاه پاسداران به ناوها در خلیج فارس منتشر شده بود که در یکی از آخرین موارد سخنگوی کاخ سفید هشدار داد که دولت جدید آمریکا «اقدامات تحریک‌آمیز ایران» را تحمل نخواهد کرد.

به دنبال رویارویی اخیر ناو هواپیمابر "جورج اچ دبلیو بوش" با قایق‌های سپاه نیز فرماندهان نیروی دریایی آمریکا هشدار داده بودند که برخوردهایی از این دست در آینده می‌تواند موجب اشتباه محاسباتی شود و به درگیری نظامی بیانجامد.

اما معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران توپ را به زمین آمریکا می‌اندازد و می‌گوید که آمریکا «مقصر» درگیری احتمالی در آینده خواهد بود.

وی اظهار داشت: «ما تاکید می‌کنیم که مقصر هرگونه ناآرامی در خلیج فارس، آمریکایی‌ها خواهند بود و به همین خاطر مجدداً هشدار می‌دهیم که نظامیان آمریکایی باید رفتار خود را تغییر دهند.»

در رابطه با رویارویی روز اول فروردین در خلیج فارس، دریاسالار کنت وایتسل گفته بود که ناو "جورج اچ دبلیو بوش" در حال استفاده از حق خود برای دریانوردی در آب‌های بین‌المللی بود که قایق‌های ایرانی به این ناو نزدیک شدند در حالی که با دوربین می‌شد دید این قایق‌ها پوشش‌ روی سلاح‌های خود را برداشته بودند.

یکی دیگر از فرماندهان حاضر بر عرشه این ناو هم عنوان کرده بود که «ایرانی‌ها حق دارند که ببیند ما چه کسی هستیم و قصدمان چیست. ولی به شیوه‌ای این کار را انجام می‌دهند که غیر حرفه‌ای است و می‌تواند خطر اشتباه محاسباتی را افزایش دهد».

XS
SM
MD
LG