لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۶

معاون وزیر خارجه ایران به عربستان رفت


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، برای حضور در اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی شامگاه سه‌شنبه، ۲۹ دی، راهی جده در عربستان سعودی شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده است که این نشست فوق‌العاده به درخواست دولت عربستان سعودی برای رسیدگی به مسئله حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار می‌شود.

این نشست در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواهد بود، اما ایران معاون وزیر خارجه خود را به جده اعزام کرده است.

عربستان سعودی به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. تهران اما تاکید دارد که گروهی از افراد «خودسر» این حملات را به اماکن دیپلماتیک عربستان ترتیب داده‌اند و با آنها برخورد قضایی خواهد شد.

با این حال تعدادی از کشورهای عربی در این میان جانب عربستان سعودی را گرفته و روابط دیلماتیک خود را با تهران قطع کرده یا کاهش داده‌اند، از جمله بحرین، سودان و امارات متحده عربی.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اشاره به حضور عباس عراقچی در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در وین گزارش داده که آقای عراقچی با دبیرکل این سازمان و تعدادی دیگر از مقامات شرکت‌کننده در اجلاس رایزنی خواهد کرد.

ایرنا هم با انتقاد از برگزاری این نشست نوشته که «سازمان همکاری اسلامی در حالی به سرعت درخواست عربستان را اجابت کرده که به درخواست یک سال پیش فلسطین تاکنون ترتیب اثر نداده است».

به نوشته این خبرگزاری، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، دو هفته پیش درخواست کرده بود برای رسیدگی به موضوع حمله به اماکن دیلماتیک این کشور در تهران و مشهد نشست فوق‌العاده برگزار شود.

پیش از این اتحادیه عرب این حملات را محکوم کرده و به تهران هشدار داده بود که در امور داخلی کشورهای عربی «دخالت» نکند.

تهران به اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعی، در عربستان سعودی به شدت اعتراض کرده است.

XS
SM
MD
LG