لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۸

نماینده مجلس از «فساد مالی» در بنیاد شهید دولت احمدی‌نژاد خبر داد


رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران از وقوع فساد مالی گسترده در این نهاد دولتی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خبر داد و تاکید کرد که «تصمیمات شخصی» رئیس جمهور پیشین ایران عامل این فساد بوده است.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۱۵ خرداد، به وب‌سایت خبری تدبیر، رسانه نزدیک به دولت حسن روحانی، گفت: «آمارهای وحشتناکی از تخلفات مالی دولت‌های محمود احمدی‌نژاد وجود دارد که مردم را شوکه می‌کند».

وی سپس با اشاره به تحقیقات مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: «حجم فسادهالی مالی آن‌ قدر زیاد است که می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چرا که اتفاقات بسیار تلخی در این نهاد [بنیاد شهید] رخ داده که همه ناشی از توهم و سوءمدیریت است... متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرده است.»

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت پیشین، مسعود زریبافان از اقوام محمود احمدی‌نژاد بود که از سال ۱۳۸۸ به این منصب دست یافت و در همین دوره بود که موضوع «اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی» در بنیاد شهید علنی شد و متعاقب آن قوه قضاییه عده‌ای را در این ارتباط بازداشت کرد.

اما بحث درباره آن‌چه تخلفات مالی و اقدامات غیرقانونی دولت‌های محمود احمدی‌نژاد نامیده می‌شود در هفته‌های اخیر بار دیگر شدت گرفته است که نمونه آن گزارش وزارت علوم در رابطه با «بورسیه غیرقانونی ۳ هزار دانشجوی دکتری» بود، گزارشی که رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی نیز صحت آن را تایید کرد.

پس از آن محمدرضا خباز، عضو معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران، اتهام دیگری به دولت آقای احمدی‌نژاد وارد آورد و گفت که افرادی «پول واردات یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم را از بانک مرکزی گرفته‌اند، اما نه گندم را وارد کرده‌اند و نه پول را پس داده‌اند».

اما نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که اساسا تخلفات مالی دولت احمدی‌نژاد آن‌ قدر گسترده است که «شاید بسیاری از این تخلفات هیچ‌ گاه مشخص نشود».

به گفته غلامعلی جعفرزاده، در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد «هیچ احترامی برای قانون قائل نبودند و هر چه که به ذهن‌شان می‌رسید عمل می‌کردند، پس انتظاری جز بر جای ماندن تخلف‌های بودجه‌ای و مالی فراوان نباید داشت».

وی در نهایت اظهار داشت: «دولتی که می‌گفت پاکدست‌ترین دولت است، حالا ۸۲ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی، بابک زنجانی‌ها و تخلفات گسترده مالی از خود به جای گذاشته است.»

بابک زنجانی از چهره‌های نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد بود که در شرایط تحریم ایران فروش بخشی از نفت ایران را عهده‌دار شد، اما پول حاصل از آن را هیچ گاه به خزانه بازنگرداند. رقم بدهی او به وزارت نفت بیش از دو میلیارد یورو عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG