لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

تعداد قربانیان آنفلوآنزا در ایران به ۴۲ نفر رسید


وزارت بهداشت ایران می‌گوید که موج اول بیماری آنفلوآنزا در کشور کنترل شده است
وزارت بهداشت ایران می‌گوید که موج اول بیماری آنفلوآنزا در کشور کنترل شده است

آمار قربانیان بیماری آنفلوآنزا در ایران در حالی به ۴۲ نفر رسید که مقامات وزارت بهداشت ایران می‌گویند که پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن بود که تعداد قربانیان به مراتب بیش از این تعداد باشد.

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۱۹ آذر، اظهارات محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ایران، را منتشر کرده که اعلام می‌کند تاکنون ۳۳ نفر در استان کرمان، پنج نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در آبادان، یک نفر در کرج و دو نفر در لرستان در اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند.

این مقام وزارت بهداشت اما تاکید داشته که موج اول بیماری آنفلوآنزا «به بهترین شکل ممکن کنترل شده است»، چرا که پبش‌بینی می‌شد تعداد مبتلایان و قربانیان این بیماری هزاران نفر باشد.

وی اظهار داشت: «پیش‌بینی می‌شد در این زمستان ۶۰۰ هزار نفر به آنفلوآنزا مبتلا شوند و انتظار داشتیم که یک درصد از افراد مبتلا، معادل شش هزار نفر، نیز جان خود را از دست بدهند. اگر این اتفاق با وقوع موج اول این بیماری رخ نداده نشان از هوشیاری و بیدار بودن نظام سلامت دارد که به‌موقع توانسته است بیماری را کنترل کند.»

بحث درباره کنترل موج اول آنفلوآنزا در ایران را وزیر بهداشت نیز مطرح کرده و اطمینان داده که این بیماری «ظرف چند روز آینده فروکش می‌کند».

به گفته حسن قاضی‌زاده هاشمی، احتمال شروع موج دوم بیماری آنفلوآنزا تا پایان سال وجود دارد، اما «در حال حاضر آمادگی کافی و ایمنی در مردم ایجاد شده و موج‌های بعدی نیز خفیف‌تر از موج اول خواهند بود».

وزیر بهداشت ایران همچنین تاکید کرده است که تمام کسانی که بر اثر آنفلوآنزا فوت کرده‌اند، دچار بیماری‌های مزمن دیگری مانند بیماری‌های تنفسی، سرطان و ایدز هم بوده‌اند و در حقیقت تاکنون موردی گزارش نشده که تنها به خاطر آنفلوآنزا مرده باشد.

وی در نهایت گفته است که ۶۰ میلیون دوز دارو آماده توزیع وجود دارد، اما نیازی به استفاده از دارو نیست و دلیل توزیع نشدن داروها هم تاکنون این بود که در جامعه مقاومت در برابر بیماری ایجاد شود.

XS
SM
MD
LG