لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

پاسخ سازمان انرژی اتمی به انتقاد از فروش مازاد آب سنگین


تاسیسات آب سنگین در اراک
تاسیسات آب سنگین در اراک

سازمان انرژی اتمی ایران گزارش رسانه‌های اصول‌گرا درباره فروش ارزان آب سنگین به کشورهای دیگر را رد کرده و تاکید کرد که ایران تا زمانی که مشتری مناسبی برای مازاد آب سنگین خود پیدا نکند، می‌تواند آن را در اختیار داشته باشد.

وب‌سایت خبری مشرق روز ۱۶ خرداد در گزارشی عنوان کرده بود از آنجا که مازاد آب سنگین ایران در بازار بین‌المللی مشتری ندارد، جمهوری اسلامی مجبور است که آن را ارزان و حتی رایگان در اختیار کشورهای غربی قرار دهد.

این گزارش همچنین نقل قولی از رضا تقی‌زاده، تحلیل‌گر سیاسی مقیم بریتانیا، منتشر کرده که می‌گوید طبق برجام اگر مازاد آب سنگین ایران فروش نرود باید به دریا ریخته شود.

سازمان انرژی اتمی ایران اما در جوابیه خود تاکید کرده که «جمهوری اسلامی در قالب برجام صرفاً تعهد ارائه مازاد بر نیاز آب سنگین خود به بازارهای جهانی را دارد و چنان چه مشتری با شرایط مناسب وجود نداشته باشد، مازاد آب سنگین می‌تواند تا عقد قرارداد و تحویل به مشتری مورد نظر بدون محدودیت زمانی در اختیار و کنترل ایران باقی بماند».

این سازمان همچنین درباره قیمت آب سنگین توضیح داده که هم‌اکنون این محصول در بسته‌های ۱۰ گرمی به قیمت معادل هر کیلو دو هزار دلار معامله می‌شود و از نظر وزنی قیمت آن نیز می‌تواند تا چندین برابر افزایش یابد.

سایت مشرق عنوان کرده بود که ایران هر کیلو از مازاد آب سنگین خود را حدود ۲۶۹ دلار فروخته است. این رسانه همچنین نقل قولی از احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، را بازتاب داده که مدعی شده ایران مازاد آب سنگین خود را بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی به فروش رسانده، حدود ۲۷۳ دلار، در هر حالی که هر لیتر آب سنگین حدود ۷۰۰ تا دو هزار دلار است.

پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا به ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران رای داده است.

ایران نیز نسبت به فروش این محصول به آمریکا ابراز تردیدهایی کرده، اما در نهایت سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۱۴ خرداد گفت که تعهدات آمریکا برای خرید آب سنگین در حال عملی شدن است.

XS
SM
MD
LG