لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

وزارت آموزش و پرورش: علوم انسانی از مدارس حذف نخواهد شد


وزارت آموزش و پروش ایران اظهارات یک مقام ارشد خود مبنی بر ممنوعیت دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در رشته علوم انسانی از سال آینده را تکذیب کرد و آن را نافی سیاست‌های کلان این وزارتخانه نامید.

اطلاعیه این وزارتخانه روز چهارشنبه، ۱۸ آذر منتشر شده است که عنوان می‌کند تصمیمی در رابطه با ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی در مدارس عادی دولتی اتخاذ نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران به تازگی گفته است که سال آینده در مدارس دولتی برای رشته علوم انسانی ثبت‌نامی صورت نخواهد گرفت و دانش‌آموزان متقاضی این رشته باید در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت نام کنند.

اما وزارت آموزش و پرورش ایران در اطلاعیه خود تاکید کرده که این امر در سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش به هیچ وجه جایی ندارد و برنامه‌ها و سیاست‌های کلان این وزارتخانه و هرگونه تغییر در آن‌ها صرفاً توسط وزیر آموزش و پرورش یا روابط عمومی این وزارتخانه در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

این اطلاعیه همچنین از مدارس فرهنگ به عنوان «مجموعه آموزشی تربیتی خاص علوم انسانی» نام می‌برد و می‌گوید که گسترش این مدرسه ویژه «به معنای حذف رشته علوم انسانی از سایر مدارس این شهر نبوده و تحصیل در رشته علوم انسانی کماکان در تمام مدارس به قوت خود باقی است».

مدارس فرهنگ می‌تواند یادآور مدرسه‌ای باشد که غلامعلی حدادعادل از بستگان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سال‌ها پیش آن را در تهران پایه گذاشت، اما مسعود ثقفی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌‌وگویی با روزنامه ایران عنوان کرده که این صرفا یک تشابه اسمی است.

به گفته وی، «مدیریت ۱۲ مدرسه فرهنگی که در تهران وجود دارد بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و این مدارس به صورت هیأت امنایی اداره می‌شوند. در حالی که مدرسه فرهنگ آقای حداد عادل غیرانتفاعی است.»

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای علوم انسانی رایج در مراکز آموزشی ایران و به ویژه دانشگاه‌ها را «غربی و غیرالهی» خوانده و خواستار تحول در درس‌ها و اسلامی کردن آن شده بود.

وی عنوان کرده که آموزش علوم انسانى در دانشگاه‌ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانى دینى و اعتقادى خواهد شد.

XS
SM
MD
LG