لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

حسن روحانی: در برابر جریان تخریب قاطع خواهم بود


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفت که مبنای عمل دولت او درباره رویدادهای سال ۱۳۸۸ و نقش شخصیت‌های مختلف در این رویدادها، تنها قانون و احکام قضایی است.

آقای روحانی که روز شنبه، ۸ شهریور در نشستی خبری حضور یافته بود در واکنش به پرسش خبرنگار روزنامه محافظه‌کار کیهان و اشاره او به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتراضات سال ۱۳۸۸ تاکید کرد که دولت او در این زمینه «در چهارچوب قانون حرکت خواهد کرد».

وی اظهار داشت: «معیار ما قانون است. اگر قوه قضاییه کسی را محکوم دانسته و حکم آن فرد نیز محرومیت از حقوق اجتماعی باشد، دولت به این حکم عمل می‌کند، اما اگر بر اساس توهمات و تخیلات، اتهاماتی به کسی نسبت داده شود، آن را نمی‌پذیریم.»

به گفته او، لازمه محروم ساختن هر فرد از حقوق اجتماعی خود، حکم دادگاه است و تنها بر اساس یک عکس یا مانند آن نمی‌توان اثبات کرد که کسی در اعتراضات نقش داشته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تازگی در دیدار با اعضای کابینه حسن روحانی تاکید کرده بود که وزرا باید «بر فاصله‌گذاری با فتنه پایبند باشند».

این توصیه در شرایطی مطرح شد که وزیر علوم دولت آقای روحانی چند روز قبل از آن در مجلس شورای اسلامی استیضاح و از سمت خود برکنار شده بود.

به اعتقاد نمایندگان مجلس ایران رضا فرجی‌دانا افرادی را در مناصب مهم وزارت علوم به کار گرفته بود که در اعتراضات سال ۱۳۸۸ نقش داشتند.

اما حسن روحانی می‌گوید که تنها حکم دادگاه ملاک عمل او درباره شخصیت‌ها و نقش آنها در رویدادهای ۸۸ است.

آقای روحانی با این حال تاکید کرد که وزرای او به توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کنند.

وی همچنین در واکنش به پرسشی درباره استیضاح وزیر علوم گفت که تصور نمی‌کند این اقدام مجلس شورای اسلامی برای مقابله با دولت باشد، بلکه مجلس در چهارچوب قانون عمل کرده است.

با این حال آقای روحانی تاکید کرد که در برابر اقدامات تخریبی علیه دولت خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد.

وی اظهار داشت: «من در این یک سال گذشته در برابر منتقدین باحوصله بوده‌ام، اما نشان داده‌ام که در برابر جریان تخریب قاطع خواهم بود. اگر کسی در لباس منتقد بخواهد دست به تخریب بزند، لباس زیبای نقد را از تن او درمی‌آوریم و به مردم می‌گوییم که این لباس واقعی نیست.»

به گفته او، تخریب دولت به معنای گام برداشتن علیه ملت خواهد بود و اقلیت حق انتقاد دارد، نه تخریب.

رئیس جمهور ایران به تازگی در واکنش به اعتراض گروه‌هایی از محافظه‌کاران نسبت به مذاکرات هسته‌ای آنها را «مذاکره‌هراس» و «بزدل سیاسی» خوانده است.

«تحریم‌های اخیر با روح توافق‌نامه ژنو منافات دارد»

اما موضوع یکی از پرسش‌های خبرنگاران از حسن روحانی، تحریم‌های روز جمعه آمریکا علیه برخی افراد، شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی بود که آقای روحانی به شدت از آن انتقاد کرد.

وی اظهار داشت: «این تحریم‌ها کار زشتی بود که با روح توافقات و تفاهم ژنو سازگار نیست.»

به گفته رئیس جمهور ایران، زمانی که تهران و گروه ۱+۵ در میانه مذاکرات قرار دارند، اقدام آمریکا در وضع تحریم‌های جدید به روند اعتمادسازی آسیب می‌زند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه مجموعه‌ای از ۲۸ شخصیت و شرکت‌های کشتیرانی و هواپیمایی و بانک‌های ایرانی را به اتهام نقض تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی، هدف مجازات تحریم قرار داد.

آمريکا می‌گويد، اين اشخاص و شرکت‌ها به دليل نقشی که در برنامه موشکی و هسته‌ای، ایران، دور زدن تحريم‌ها و همچنين حمايت از تروريسم ایفا کرده‌اند، مورد تحريم قرار گرفته‌اند.

اما حسن روحانی تاکید می‌کند که این تحریم‌ها از اساس «ظالمانه و غیرقانونی» است.

وی اظهار داشت: «آمریکایی‌ها می‌گویند که این تحریم‌ها مورد جدیدی نیست و برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها چنین تصمیمی گرفته شده است. اما حتی اگر فرض کنیم این حرف درست باشد، باز این اقدام با روح توافق‌نامه ژنو منافات دارد.»

توافق‌نامه ژنو آمریکا و متحدان غربی را به کاهش تحریم‌ها علیه تهران متعهد می‌سازد و تهران نیز در قبال آن برنامه هسته‌ای خود را محدود می‌کند.

واشینگتن می‌گوید که به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه ژنو و کاهش تحریم‌ها پایبند است، اما همچنان خود را متعهد به اجرای تحریم‌های موجود می‌داند. ‌

XS
SM
MD
LG