لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

حدادعادل: ۶۰ درصد آراء انتخابات متعلق به من، قالیباف و ولایتی است


از راست: حدادعادل، محمد باقر قالیباف و علی اکبر ولایتی
از راست: حدادعادل، محمد باقر قالیباف و علی اکبر ولایتی
غلامعلی حدادعادل از نمایندگان محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی، گفت که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او همراه با قالیباف و ولایتی، ۶۰ درصد آرای مردم در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای حدادعادل با اشاره به توافق خود با علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در رابطه با نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: «وحدت یک امر عقلانی و دینی و شرعی است و هرجا که از وحدت فاصله گرفتیم، خسارت آن را داده‌ایم.»

او افزود: «انتخابات ریاست جمهوری شخص محور است و جریانات سیاسی و احزاب به دشواری می‌توانند برای رسیدن به یک فرد در انتخابات ریاست جمهوری به توافق برسند... ما با تجربه‌ای که از قبل داشتیم فکر کردیم چرا جریانات [سیاسی] در این زمینه تصمیم بگیرند؟ ما خودمان اگر ائتلاف کنیم، بهتر می‌توانیم به نتیجه برسیم.»

۲+۱ نامی است که ائتلاف غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی به آن معروف شده. این سه نفر که از چهره‌های محافظه‌کار سیاست ایران به شمار می‌روند توافق کرده‌اند که در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران از یکدیگر حمایت کنند و تنها یکی از آنان که شانس بیشتری دارد، نامزد انتخابات شود.

پیش از این محافظه‌کاران ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ نیز تصمیم به ائتلاف گرفتند اما ائتلاف آنان به دلیل مخالفت محمود احمدی‌نژاد به شکست انجامید. محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای آن انتخابات بود که در نهایت با چهار میلیون و ۹۵ هزار رای چهارم شد.

آقای حدادعادل روز پنجشنبه با اشاره به ائتلاف ۱+۲ گفت: «وقتی در نظر سنجی ها مشخص شد که ۶۰ درصد آراء متعلق به این سه نفر است، تصمیم گرفتیم ائتلاف کنیم و در نهایت دو نفرمان تصمیم بگیریم برای خدا، کاندیدای ریاست جمهوری نشویم.»

او اضافه کرد: «احساس ما این است که این توافق سه نفره توده مردم متدین را تاحدی خوشحال کرده است و دلسوزان انقلاب هم آرامش پیدا می‌کنند و امیدواریم بتوانیم الگوی جدیدی از تعامل در عرصه سیاست به جامعه تزریق کنیم.»

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی قرار است روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شود که به نظر می‌رسد چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبان در آن حضور نخواهند داشت.

در نقطه مقابل، اسامی بسیاری از چهره‌های محافظه‌کار به عنوان نامزد احتمالی این انتخابات مطرح است که از میان آنها می‌توان به مصطفی پورمحمدی، محسن رضایی، محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، اسفندیار رحیم‌مشایی، غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی اشاره کرد.

آقای حدادعادل در هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی یک میلیون و ۱۱۹ هزار
رای به دست آورد.


حضور محمدرضا باهنر در صحنه انتخابات

در همین حال محسن کوهکن از گروه سیاسی محافظه‌کار «جبهه پیروان خط امام و رهبری» روز پنج‌شنبه ۲۸ دی تاکید کرد که نامزد این گروه در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

به گزارش وبسایت خبرآنلاین، آقای کوهکن که در همایش حامیان محمدرضا باهنر سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «باهنر با خصوصیات ارجحی که برای احراز ریاست جمهوری دارد برای پست ریاست جهموری شایسته است و من مطمئن هستم که بعد از این امر شرمنده نخواهم شد و همچنان احساس سربلندی می‌کنم که هوادار باهنر هستم.»

به گفته او، باهنر «کاندیدای مطرح» جبهه پیروان خط امام و رهبری است و او در چارچوب این تشکیلات سیاسی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد.

آقای کوهکن در نهایت ضمن تاکید بر حضور محمدرضا باهنر در این انتخابات گفت: « اگر دو نفر کاندیدای ریاست جمهوری باشند یکی از آنها حتما باهنر است.»

محمدرضا باهنر در حال نایب رییس مجلس شورای اسلامی است.
XS
SM
MD
LG