لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

وحید هکانی، نوکیش مسیحی به‌طور مشروط آزاد شد


وحید هکانی بهمن سال ۱۳۹۰ در شیراز بازداشت شد
وحید هکانی بهمن سال ۱۳۹۰ در شیراز بازداشت شد

سخنگوی یک نهاد مدافع آزادی مذهب در ایران از آزادی وحید هکانی، زندانی عقیدتی و نوکیش مسیحی، پس از گذراندن حدود سه سال زندان خبر داد.

منصور برجی، سخنگوی «کمیته ماده ۱۸» در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرد که آقای هکانی روز دوشنبه، ۶ بهمن «پس از ارائه تعهدی کتبی به مأموران وزارت اطلاعات مبنی بر عدم شرکت در فعالیت‌ها، ‌ اجتماعات و کلیساهای مسیحی به طور مشروط آزاد شد».

وحید هکانی ۱۹ بهمن سال ۱۳۹۰ به همراه سه نفر دیگر بازداشت شد و با حکم دادگاه انقلاب این سه سال را در زندان عادل‌آباد شیراز گذراند.

گزارش کمیته ماده ۱۸ درباره بازداشت و محاکمه وی عنوان می‌کند: «آقای هکانی به همراه اسماعیل (همایون) شکوهی، مجتبی سیدعلاالدین حسینی، و محمدرضا (کوروش) پرتویی در شهر شیراز بازداشت شدند. دادگاه انقلاب این چهار تن را در ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۲ به اتهام "شرکت در جلسات خانگی، تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمان‌های مسیحی در خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی" مجرم شناخته و هر یک را به حکم قطعی ۳ سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.»

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران، بر حضور چندین شهروند مسیحی در زندان‌های ایران تاکید کرده بود که به‌خاطر اعتقادات مذهبی خود دچار این شرایط شده‌اند.

ایران اما همواره گزارش‌های احمد شهید را رد کرده و آنها را «نادرست» و «مغرضانه» خوانده است.

از جمله مسیحیانی که در ایران زندانی هستند می‌توان کشیش سعید عابدینی را نام برد که تابعیت آمریکا را نیز دارد.

آقای عابدینی بیش از دو سال است که در زندان به‌سرمی‌برد و در این مدت مقامات آمریکا بارها خواستار آزادی او شده‌اند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز به تازگی دیداری با اعضای خانواده کشیش عابدینی داشت که به آنها وعده داد برای بازگرداندن آقای عابدینی به خانواده سخت تلاش خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG