لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

صادرات نفت ایران به یونان از سرگرفته شده است


تاسیسات نفتی ایران در جزیره خارک، خلیج فارس
تاسیسات نفتی ایران در جزیره خارک، خلیج فارس

ایران اعلام کرد که صادرات نفت خود به کشور اروپایی یونان را از سرگرفته است و روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خام به این کشور صادر می‌کند.

محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت ایران روز جمعه، سوم اردیبهشت، به خبرگزاری مهر گفت که بر اساس توافقی که با شرکت یونانی هلنیک پترولیوم به عمل آمده، صادرات دوباره نفت خام به یونان آغاز شده است.

ایران به دنبال تحریم‌های جهانی علیه برنامه هسته‌ای خود، بازار نفتی را که در اروپا داشت از دست داد اما با توافق سال گذشته این کشور با قدرت‌های جهانی، تلاش می‌کند موقعیتی دوباره در اروپا به دست بیاورد.

این میان یونان به مثابه دروازه‌ای برای ورود مجدد ایران به بازار اروپا محسوب می‌شود به‌طوری که نخستین قرارداد نفتی ایران با یک شرکت اروپایی پس از توافق هسته‌ای با شرکت هلنیک پترولیوم بسته شد.

خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت ایران می‌کند که «هلنیک پترولیوم به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگر نفت یونان جز مشتریان سنتی نفت ایران بوده و بر اساس توافق انجام شده در پایان ماه مارس سال ۲۰۱۶ (۱۰ فروردین ۱۳۹۵) اولین محموله نفت خام تحویل این شرکت یونانی شد».

ایران پیش از تحریم‌های جهانی روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام به یونان صادر می‌کرد که در حال حاضر این رقم ۵۰ درصد کاهش یافته است. اما یونان اکنون تنها کشور اروپایی نیست که تجارت نفت با ایران را از سرگرفته. فرانسه نیز دیگر مشتری نفت ایران است و همین‌طور اسپانیا.

با قراردادی که ایران با شرکت توتال فرانسه و پالایشگاه سپسا اسپانیا بسته، انتظار می‌رود که روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام به اروپا صادر کند. اگرچه ایران بر افزایش تولید و صادرات نفت خود تاکید دارد.

اواسط زمستان گذشته تولید نفت خام ایران روزانه به ۳.۳ میلیون بشکه رسید که هنوز حدود ۹۰۰ هزار بشکه کمتر از زمان پیش از تحریم‌هاست. تهران می‌گوید که می‌خواهد تولید نفت خود را به ۴.۲ میلیون بشکه در روز برساند.

XS
SM
MD
LG