لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

روحانی: هدف شعار مرگ بر آمریکا مردم این کشور نیست


حسن روحانی نخستین رئیس جمهور ایران محسوب می‌شود که با همتای آمریکایی خود مکالمه‌ای تلفنی برقرار کرد
حسن روحانی نخستین رئیس جمهور ایران محسوب می‌شود که با همتای آمریکایی خود مکالمه‌ای تلفنی برقرار کرد

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا تلاش کرد به مردم آمریکا اطمینان دهد که وقتی شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران سر داده می‌شود، منظور از این شعار مردم این کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای روحانی در این مصاحبه که روز یک‌شنبه، ۲۹ شهریور، از برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس پخش خواهد شد، تاکید می‌کند شعارهایی که به ویژه در حاشیه نمازهای جمعه ایران سر داده می‌شود، واکنشی به «تصمیمات سیاسی پیشین واشینگتن» است که به ایران ضربه زده است.

ایران در روز ۲۳ تیر سال جاری سرانجام پس از سال‌ها رایزنی و مذاکره در سطوح مختلف سیاسی به توافق جامع هسته‌ای با ایالات متحده و پنج قدرت جهانی دیگر، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان دست یافت، امری که به معنای پایان تحریم‌هایی‌ است که علیه برنامه هسته‌ای تهران وضع شده بود.

این توافق اما با واکنش منفی جمهوری‌خواهان آمریکا مواجه شد که اعتقاد دارند این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

منتقدان توافق هسته‌ای در آمریکا در این میان اشاراتی نیز به شعار «مرگ بر آمریکا» داشتند که به مناسبت‌های مختلف در ایران سر داده می‌شود و این شعار را شاهدی بر اهداف ایران عنوان کردند.

اما حسن روحانی توضیح دیگری درباره این شعار دارد. وی به مجریان برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس می‌گوید: «این شعاری که سر داده شده، علیه مردم آمریکا نیست. مردم ما برای مردم آمریکا احترام قائلند. مردم ایران به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستند.»

وی اما در ادامه عنوان می‌کند که «سیاست‌های ایالات متحده علیه منافع ملی ایرانیان بوده و این قابل درک است که حساسیت خودشان را به این موضوع نشان بدهند».

به گفته این مقام دولت ایران، «وقتی مردم ایران علیه شاه به پا خاستند، آمریکا سلطه‌جویانه تا آخرین لحظات از شاه حمایت کرد. در جنگ هشت ساله با عراق نیز، باز این آمریکایی‌ها بودند که از صدام حمایت کردند.»

آقای روحانی در نهایت گفت: «مردم این‌ها را فراموش نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم، اما در عین حال نگاهمان هم باید معطوف به آینده باشد.»

حسن روحانی نخستین رئیس جمهور ایران محسوب می‌شود که با همتای آمریکایی خود مکالمه داشت، اگرچه این مکالمه تلفنی و کوتاه بود، اما درآمدی شد بر مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سطح وزرای خارجه و باز برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، وزرای خارجه ایران و آمریکا به طور مستقیم با هم به مذاکره پرداختند، مذاکراتی که ساعت‌ها، روزها و ماه‌های متوالی به طول انجامید.

XS
SM
MD
LG