لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

مرضیه افخم: ایران منتظر پاسخ لبنان درباره هدیه نظامی است


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران

ایران اعلام کرد که همچنان در انتظار پاسخ لبنان درباره پیشنهاد هدیه نظامی به این کشور است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه، اول آبان اظهارات مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده است که در مصاحبه‌ای با نشریه لبنانی العهد تاکید می‌کند تهران در صدد کمک به ارتش لبنان برای «مبارزه با تروریست‌ها»ست.

خانم افخم در این مصاحبه می‌گوید: «امروز یکی از مسائل بسیار نگران‌کننده در منطقه، اقدامات گروه‌های تروریستی است و متاسفانه لبنان از این مشکل رنج می‌برد.»

وی سپس تاکید می‌کند که «ایران آماده کمک به لبنان در رویارویی با تروریسم و تقویت توان لبنان در این زمینه است و بر این اساس هبه تسلیحاتی را پیشنهاد کرده است».

پیشنهاد هدیه نظامی تهران به لبنان اوایل مهر ماه در جریان بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از بیروت مطرح شد.

مقامات ایران اگرچه به‌طور رسمی اعلام نکردند که این هدیه شامل چه تجهیزاتی است، اما خبرگزاری فارس از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران گزارش داد که کمک نظامی ایران شامل تیربار و مهمات دوشکا، توپ ۶۰ میلیمتری و مهمات آن، موشک‌‍انداز ضدزره تاو و مهمات تانک است.

در این میان وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر لبنان نیز سفری به ایران داشت که خبرگزاری‌های داخل کشور اعلام کردند یکی از اهداف این سفر بررسی هدیه پیشنهادی ایران است.

اکنون نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بر این امر صحه می‌گذارد و می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط خوب با لبنان این هبه تسلیحاتی را پیشنهاد کرده و در جریان سفر وزیر دفاع لبنان به تهران این موضوع مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.»

مرضیه افخم در نهایت تاکید کرده که «تهران منتظر بررسی‌ها در لبنان و نتایج تصمیم این کشور» درباره هدیه پیشنهادی است.

پیشنهاد هدیه نظامی ایران به لبنان در شرایطی مطرح می‌شود که نیروهای افراط‌گرای داعش در جبهه گسترده‌ای از عراق و سوریه تا حوالی مرزهای لبنان مشغول جنگ و پیشروی نظامی هستند.

XS
SM
MD
LG