لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

کاهش ۷.۹ درصدی ذخایر آب سدهای ایران


سد امیرکبیر نزدیکی کرج
سد امیرکبیر نزدیکی کرج

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داده است که حجم ذخایر آب موجود در سدهای کشور در پایان مهر ماه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۷.۹ درصد کاهش یافته است.

این گزارش که روز چهارشنبه، ۶ آبان منتشر شده، میزان ذخایر آب در سدهای کشور را در آخرین روز مهر ماه به ثبت رسیده، ۱۷ میلیارد و ۸۶۰ میلیون متر مکعب عنوان می‌کند، و می‌افزاید که سال گذشته در همین زمان، حجم آب موجود در سدهای ایران حدود ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده بود.

ایران در دوران خشکسالی شدیدی به سرمی‌برد تا جایی که بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های رو به نابودی رفته‌اند از جمله دریاچه ارومیه یا دریاچه بختگان که خشک شده است.

در این حال طبق آماری که ایلنا ارائه می‌دهد تنها ۳۶ درصد حجم مخازن سدهای ایران از آب پر شده است و خروجی سدها نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۱ درصد کاهش یافته است.

از جمله سدهای ایران که ذخایر آبی آن به شدت کاهش یافته، سد کرخه است که بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید.

آماری که خرداد ماه امسال از ذخایر آبی این سد منتشر شد، نشان می‌داد که این ذخایر از پنج میلیارد متر مکعب به یک میلیارد متر مکعب رسیده است.

پیش از این رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست ايران گفته بود که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تا سال ۲۰۵۰ خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ايران، ۱۱ برابر شرايط فعلی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG