لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

اعتراض ۲۴۰ فعال مدنی به طرح «آمران به معروف» و حملات اسیدپاشی


تجمع اعتراضی مردم اصفهان در رابطه با خشونت‌های اخیر علیه زنان این شهر
تجمع اعتراضی مردم اصفهان در رابطه با خشونت‌های اخیر علیه زنان این شهر

بیش از ۲۴۰ تن از فعالان مدنی ایران با انتشار بیانیه‌ای به حملات اخیر اسیدپاشی در اصفهان و تلاش برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح آمران به معروف اعتراض کردند و این اقدامات را نشانه‌ای از افزایش خشونت علیه زنان و ایجاد حاشیه امن برای خشونت‌گران دانستند.

این بیانیه که روز چهارشنبه، آبان منتشر شده، به امضای فعالانی مانند شیرین عبادی، مهناز پراکند، کاظم علمداری، حسن یوسفی اشکوری، آسیه امینی، پرستو فروهر، علی‌اکبر مهدی، جواد منتظری، فریبا داودی مهاجر، مهری جعفری، پروین اردلان و کوهیار گودرزی رسیده است و بیان می‌کند که اسیدپاشان خیابانی و برخی از نمایندگان مجلس با طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر، به دنبال عادی‌سازی خشونت علیه زنان در ایران هستند.

امضاکنندگان این بیانیه حکومت ایران را متهم می‌کنند که «فضای زندگی عمومی و شهری بر زنان را تنگ‌تر و ناامن‌تر» کرده‌اند و در این فضا افرادی «داعشی مسلک در لباس مذهب، به بهانه كنترل حجاب زنان، به زنان و دختران در ایران حمله كرده و به صورت آنها اسيد می‌پاشند».

این بیانیه همچنین به همزمانی حملات اسیدپاشی در اصفهان با تصویب کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس شورای اسلامی اشاره دارد و می‌گوید که هدف از این طرح «اعمال فشار هر چه بیشتر بر زنان... و دادن مجوز قانونى به بنيادگرايانى است كه قدرتشان را با زورگويى، قلدرى و تجاوز به حقوق زنان به رخ مى‌كشند».

طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که کلیات آن اواسط مهر ماه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در روزهای اخیر به موضوعی مناقشه‌انگیز تبدیل شده که انتقاد فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان را به دنبال داشته است.

دولت حسن روحانی نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و از جمله معاون پارلمانی دولت آن را باعث ایجاد هرج و مرج در جامعه دانسته است.

حال امضاکنندگان این بیانیه از طرح آمران به معروف به عنوان طرحی «ضد حقوق زنان» نام می‌برند و از مجلس ایران می‌خواهند که به تهیه و تصویب این طرح و نظیر آن خاتمه دهند.

این بیانیه همچنین دولت حسن روحانی را به سکوت در برابر حادثه اسیدپاشی متهم کرده و نیز از قوه قضائيه خواسته است که «به جای برخورد با زنان، مسئوليت پى‌گيرى و برخورد با آمران اسیدپاشی را به عهده بگيرد».

XS
SM
MD
LG