لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

مالکی: دولت عراق را فقط با حکم دادگاه تحویل می‌دهم


نوری المالکی، نخست وزیر عراق
نوری المالکی، نخست وزیر عراق

نوری المالکی با انتقاد از تصمیم رییس جمهوری عراق برای انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور تاکید کرد که قدرت را بدون حکم دادگاه رها نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مالکی در جریان یک سخنرانی تلویزیونی روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد گفت که همگان باید حکم دادگاه در رابطه با شکایت او از انتصاب حیدر العبادی را بپذیرند و دولت کنونی عراق تا زمان صدور حکم دادگاه فدرال به کار خود ادامه خواهد داد.

حیدر العبادی توانسته است حمایت‌ ایران و ایالات متحده را جلب کند در حالی که ایران از متحدان اصلی دولت نوری المالکی محسوب می‌شد.

روز سه‌شنبه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تبریک به حیدر العبادی از دیگر گروه‌های سیاسی عراق دعوت کرد که برای مقابله با تهدیدات کنونی علیه این کشور با یکدیگر متحد شوند.

اما نوری المالکی می‌گوید که انتصاب آقای عبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق «فاقد اعتبار» است و تاثیری در دولت ندارد.

وی اظهار داشت: «این دولت به کار خود ادامه می‌دهد و تغییر نخواهد کرد تا زمانی که دادگاه فدرال حکم خود را در این باره صادر کند.»

نوری المالکی رهبر ائتلافی است که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق اکثریت را به دست آورده است، اما به دنبال پیشروی‌های داعش در کشور و بالا گرفتن انتقادات از سیاست‌های آقای وی، رییس جمهوری عراق تصمیم گرفت که حیدر العبادی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کند.

این تصمیم با استقبال باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، مواجه شده است. آمریکا پیش از این با انتقاد از سیاست‌های نوری المالکی تاکید کرده بود که دولت عراق باید گروه‌های گسترده‌تری را در برگیرد.

باراک اوباما نیز در پیام تبریک خود به حیدر العبادی از او خواسته است تا هر چه سریع‌تر برای تشکیل یک کابینه فراگیر اقدام کند.

اما این میان آقای مالکی شکایت خود را روز سه‌شنبه به طور رسمی تسلیم دادگاه کرده است.

XS
SM
MD
LG