لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

ارتش عراق شهرهای البغدادی و الدور را در اطراف تکریت بازپس گرفت


سربازان ارتش عراق و شبه نظامیان شیعی این کشور روز جمعه ۱۵ اسفند شهر البغدادی را از گروه «حکومت اسلامی» بازپس گرفتند. در همین روز گروه حکومت اسلامی از شهر الدور در نزدیکی تکریت نیز عقب رانده شد.

خبرگزاری‌ فرانسه خبر پیروزی ارتش عراق در شهر البغدادی را به نقل از ارتش ایالات متحده گزارش کرده است.

گروه حکومت اسلامی یا داعش شهر البغدادی را که در مجاورت رود فرات در غرب عراق واقع است، ماه فوریه تصرف کردند، رویدادی که تهدیدی برای ارتش آمریکا نیز محسوب می‌شد چرا که مستشاران آمریکایی در یک پایگاه هوایی در نزدیکی شهر البغدادی مشغول آموزش سربازان ارتش عراق هستند.

خبرگزاری رویترز نیز از شکست داعش در شهر «الدور» در نزدیکی تکریت گزارش داده است.

این خبرگزاری نوشت که سربازان عراقی و متحدان شیعی آن روز جمعه وارد شهر استراتژیک الدور شده‌اند که در حاشیه جنوبی تکریت، زادگاه صدام حسین قرار، دارد.

هنوز نمی‌توان اعلام کرد که الدور کاملا از عوامل داعش پاکسازی شده است، به طوری که برخی مقامات عراق گفته‌اند سربازان ارتش فعلا وارد مناطق جنوبی و شرقی این شهر شده‌اند، اما هادی العامری، یکی از رهبران شبه‌نظامیان شیعی اعلام کرده که الدور «کاملا آزاد» شده است.

هادی العامری همچنین وعده داده که تا روز شنبه شهرک العالم نیز در نزدیکی تکریت به دست شبه نظامیان شیعی و ارتش عراق بیفتد.

با آغاز عملیات بازپس‌گیری شهر تکریت در روز دوشنبه چندین شهر و روستا در نزدیکی آن تاکنون به دست ارتش عراق افتاده است.

تکریت مرکز استان صلاح‌الدین عراق، بر کرانه رود دجله قرار گرفته و پیش از تصرف شهر توسط داعش حدود ۲۶۰ هزار نفر جمعیت داشت؛ بنا بر گزارش‌ها هم‌اینک بیشتر ساکنان تکریت از شهر گریخته‌اند.

در همین حال ارتش عراق در عملیاتی وسیع‌تر تلاش می‌کند تمام استان صلاح‌الدین را از گروه حکومت اسلامی بازپس بگیرد.

XS
SM
MD
LG