لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

همه‌پرسی در ایرلند برای ازدواج همجنس‌گرایان؛ موافقان پیروز شدند


همه‌پرسی برای قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان در ایرلند با پیروزی موافقان این قانون به پایان رسید، رویدادی که در تاریخ چهل ساله مبارزه برای حقوق همجنس‌گرایان در این کشور کاتولیک یک نقطه عطف به شمار می‌ررود.

گزارش‌گر خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۲۳ مه (دوم خرداد) از دابلین، پایتخت جمهوری ایرلند گزارش داده که زوج‌های همجنس‌گرا به مناسبت این پیروزی در مرکز شهر تجمع کرده‌اند.

این گزارش تعداد کسانی را که در محوطه قلعه تاریخی دابلین، مقابل مقر دولت تجمع کرده‌اند دو هزار نفر عنوان کرده که در میان آنها رهبران جنبش دفاع از حقوق همجنس‌گرایان از جمله سناتور دیوید نوریس و روی اونیل حضور دارند.

بر اساس آمار رسمی دولت ایرلند، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار ایرلندی در همه‌پرسی برای قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان در این کشور شرکت کرده‌اند که حدود ۶۰ درصد مجموع کسانی است که می‌توانستند رای بدهند.

اما از لحظه‌ای که شمارش آرا آغاز شد، دیگر تردیدی در پیروزی موافقان این قانون وجود نداشت به طوری که چهره‌های مخالف نیز ساعت‌ها قبل از اعلام رسمی نتایج، به شکست خود اعتراف کردند.

روزنامه بریتانیایی تلگراف نوشته است، آخرین نتایج تا پیش از شمارش آرای سه حوزه شمال غربی کورک، جنوب غربی کورک و شرق کورک نشان می‌دهد که موافقان این امر ۶۲.۳ درصد آرا را به دست آورده‌اند که این رقم برابر با بیش از ۱.۱ میلیون از آراست در حالی که مخالفان قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان تنها توانسته‌اند ۶۸۰ هزار رای به دست بیاورند.

به این ترتیب جمهوری ایرلند نخستین کشوری شده است که به ازدواج همجنس‌گرایان از طریق همه‌پرسی صورتی قانونی می‌دهد.

حامیان حقوق همجنس‌گرایان در جمهوری ایرلند ۲۲ سال قبل توانسته بودند با راه‌اندازی کمپین گسترده‌ای همجنس‌گرایی را از فهرست جرایم این کشور خارج کنند.

XS
SM
MD
LG