لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

هواداران داعش صدور فتوای ختنه زنان را تکذیب کردند


نیروهای داعش و هواداران آن گزارش‌ها درباره صدور فتوای رهبر این گروه اسلام‌گرا برای ختنه زنان و دختران در شهر موصل عراق را تکذیب کردند، اما در همین حال برخی ساکنان موصل و مقامات کردستان عراق می‌گویند که این حکم واقعیت دارد.

گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین در روز پنج‌شنبه، دوم مرداد، به نقل از هواداران داعش بیان می‌کند که ماجرای فتوای ختنه زنان، تبلیغات غیرواقعی علیه این گروه افراط‌گرا است که «بر پایه اسناد جعلی» مطرح شده است.

صدور فتوای ختنه زنان در شهر موصل صبح پنج‌شنبه به دنبال کنفرانس خبری یک مقام سازمان ملل متحد بازتابی جهانی یافت.

ژاکلین بدکوک، مسئول هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در عراق، روز گذشته اعلام کرد که همان روز از وجود چنین فتوایی مطلع شده و این فتوا حدود چهار میلیون زن و دختر در منطقه را تهدید می‌کند.

گاردین می‌نویسد که این ماجرا چند روز گذشته دست به دست در عراق چرخیده و در رسانه‌های عراقی نیز بازتاب یافته است، از جمله وب سایت کردزبان باس‌نیوز روز چهارشنبه نوشت که خلیفه خودخوانده دولت اسلامی شام و عراق، ابوبکر بغدادی، این فتوا را «هدیه‌ای» برای مردم عراق دانسته است.

به نوشته این رسانه، مدرکی که نشان‌دهنده این فتواست تاریخ ماه ژوئیه را دارد و در حلب سوریه صادر شده است، اما ظن بسیار قوی وجود دارد که این مدرک حاصل کار فوتوشاپ است.

هواداران داعش نیز تاکید می‌کنند که چنین ماجرایی از اساس دروغ است و از جمله یکی از آنان در توئیتر نوشته است که «اگر داعش به تمام دروغ‌ها و شایعات پاسخ بدهد، دیگر نمی‌تواند بر این مناطقی که درباره آنها می‌شنوید، کنترل داشته باشد».

محمد، یک روزنامه‌نگار محلی در موصل نیز به گاردین می‌گوید که او از کسی نشنیده است که داعش به آنها گفته باشد باید زنان و دختران خود را ختنه کنند.

اما از سویی سردبیر وب‌سایت باس‌نیوز از گزارش رسانه خود دفاع می‌کند و می‌گوید که مشخص است داعش این نوع گزارش‌ها را تکذیب می‌کند.

در همین حال وب‌سایت وایر هم که گزارش داده بود نیروهای داعش یک کلیسای ۱۸۰۰ ساله را در موصل به آتش کشیده‌اند، ضمن ابراز تاسف از انتشار این گزارش اعلام کرد که موضوع هنوز قطعی نشده و در این باره صحبت‌های متفاوتی شده است.

XS
SM
MD
LG