لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

داعش بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه را «تصرف کرد»


نیروهای دولت اسلامی عراق و شام، داعش، با تصرف شهرک الساحل در استان دیر الزور سوریه، بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور را به تصرف خود درآوردند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه، ۱۲ تیر، به نقل از گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه گزارش داد که پیکارجویان داعش در ادامه پیروزی‌های خود در عراق و سوریه چندین دهکده و شهرک در ساحل رودخانه فرات را به تصرف خود درآورده‌اند که از جمله آنها شهرک الساحل در سوریه است، منطقه‌ای نفتی که تا پیش از این تحت کنترل جبهه النصره، یکی از رقبای داعش بود.

این گزارش به ویدیویی از مسئولان شهرک الساحل اشاره می‌کند که از نیروهای ضد داعش اعلام برائت می‌کنند و می‌گویند که با ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، بیعت کرده‌اند.

ابوبکر بغدادی به تازگی با اعلام برقراری «خلافت اسلامی» در سرزمین‌های تحت تصرف داعش خود را خلیفه مسلمین نامیده است، امری که با استقبال برخی گروه‌های اسلام‌گرای مخالف حکومت سوریه مواجه شد.

در این حال گزارش‌ها حکایت از آن دارد که جبهه النصره بدون هیچ مقاومتی میدان نفتی العُمر و شهرک الساحل را به داعش واگذار کرده است.

یکی از فعالان مخالف حکومت سوریه در این‌باره به سی‌ان‌ان می‌گوید: «بیشتر کسانی که مخالف داعش بودند ناپدید شده‌اند. برخی از آنها تلاش می‌کنند به ترکیه فرار کنند و بقیه آنها هم با داعش بیعت می‌کنند.»

گزارش سی‌ان‌ان به ویدیوی دیگری اشاره می‌کند که در آن یکی از نیروهای داعش می‌گوید بدون هیچ نبردی کنترل میدان نفتی العُمر را در اختیار گرفته‌اند و نیروهای جبهه النصره فرار کرده‌‎اند.

میدان نفتی العُمر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین میدان نفتی سوریه است که ظرفیت تولید ۷۵ هزار بشکه نفت در روز را دارد.

در همین حال حکومت عراق اعلام کرد با حملات هوایی خود به نیروهای داعش بار دیگر مانع آن شده است که پالایشگاه نفت بیجی در این کشور به دست آنان بیفتد.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات عراق بیان می‌کند که حملات هوایی ارتش عراق در روز جمعه به مرگ حدود ۳۰ نفر از نیروهای داعش منجر شده است.

نیروهای داعش سراسر ماه گذشته را تلاش کردند که پالایشگاه بیجی را تصرف کنند و بارها تا آستانه آن نیز پیش رفتند، اما در نهایت نیروهای حکومت عراق آنها را عقب راندند.

XS
SM
MD
LG